Strømmegiganten går ut med en advarsel om å ikke gjøre «The Bird Box Challenge» etter at fenomenet har tatt av på sosiale medier, skriver Nettavisen.
Filmen «Bird Box» har på kort tid blitt streamet 43 millioner ganger på Netflix, og det florerer av såkalte «memes» av filmen på sosiale medier.
For de som enda ikke har sett filmen, i «Bird Box» må karakterene bruke bind for øynene mens de manøvrerer seg gjennom tøffe terreng.
Dette har ført til noe som kalles «Bird Box Challenge», der målet er å gjøre diverse ting med bind for øynene, for deretter å legge det ut på sosiale medier. Dette kan være alt fra ufarlige ting som å gå rundt i sitt eget hus, men også videoer av mennesker som kjører bil med bind for øynene har blitt lagt ut.
Det kan fort skje skader dersom man ikke kan se og ikke bruker hjelpemidler for å komme seg frem. Netflix har nå derfor gått ut med en advarsel om å gjøre nettopp dette.
«Jeg kan ikke tro at jeg må si dette: IKKE SKAD DERE SELV MED BIRD BOX CHALLENGE. Vi vet ikke hvordan dette startet, og vi setter pris på kjærligheten, men Jente og Gutt har bare ett ønske for 2019, og det er at dere ikke skal ende på sykehuset på grunn av memes», skriver strømmetjenesten på Twitter.
Flere velger også å gå ut mot utfordringen, og mener at de voksne som blir med på den, og at deres utfordring heller burde være å hjelpe de som virkelig er blinde.