Gå til sidens hovedinnhold

Nei til bompenger på Bjørum-Skaret | Morten Wold (Frp)

– Nå har Fremskrittspartiet fremmet forslag i Stortinget om å avskaffe bompengegjelden og stanse innkrevingen i til sammen 60 forskjellige prosjekter over hele landet.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Staten har et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner. Det bør brukes til å nedbetale bompengegjeld som tynger norske bilister.

LES OGSÅ: Slik vil du merke at det bygges ny E16: Seks rundkjøringer og nedsatt fart

Nå har Fremskrittspartiet fremmet forslag i Stortinget om å avskaffe bompengegjelden og stanse innkrevingen i til sammen 60 forskjellige prosjekter over hele landet – noe som vil koste cirka 61 milliarder kroner.

Flere lokale veier

Forslaget omfatter følgende prosjekter som vil være av interesse for leserne i Ringerikes Blads dekningsområde: E16 Bjørum-Skaret, E16 Eggemoen-Jevnaker-Olum, Oslopakke 3, Rv 4 Lunner grense-Jaren og Lygna sør - og Rv 7 Sokna-Ørgenvika.

I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter og den totale bomgjelden var på 61,2 milliarder kroner. Ingen land i verden har så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land har heller et oljefond på omtrent 11.000 milliarder kroner.

Det er derfor mulig å bruke vår finansielle styrke til å betale inn bompengegjelden som tynger norske bilister og rammer dem med dårligst råd.

Infrastrukturfond

Det etablerte infrastrukturfondet var et viktig gjennomslag for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede er avsatt til veiformål og til nytte for bilistene.

Les også

Her starter jobben med ny E16: – Alle som har kjørt her en fredag ettermiddag vet at dette er etterlengtet

Situasjonen i dag er at infrastrukturfondet gir en lavere avkastning til veiformål enn rentene som betales på mange bompengelån. Deler av infrastrukturfondet bør derfor benyttes til betale all nåværende bompengegjeld. Og i fremtiden bør nye veier bygges uten bompenger.

Investering

Bygging av bedre infrastruktur er ikke en utgift, men en investering. Norge er et av verdens rikeste land og det er følgelig ingen logikk i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier over på bilistene.

Fremskrittspartiets mener bompenger er en usosial skatt som rammer hardest dem som har minst, samt dem som ikke har mulighet til å bruke andre transportformer enn bil, eksempelvis barnefamilier og folk bosatt der kollektivtilbudet er dårlig.

Kommentarer til denne saken