Eggemoen-bedrift sikrer storkontrakt

Daglig leder i Air Service, Henrik Melbostad (t.v.), har inngått en intensjonsavtale med daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance.

Daglig leder i Air Service, Henrik Melbostad (t.v.), har inngått en intensjonsavtale med daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Vi er svært tilfreds, sier Henrik Melbostad i Air Service Eggemoen.

DEL

Babcock Scandinavian AirAmbulance og har inngått en intensjonsavtale med Air Service Eggemoen om daglig vedlikehold av ambulanseflyene på basene. De skal ha en avtale på plass i midten av mars, melder selskapet i en pressemelding.

– Vi er så å si i mål med en avtale som vil være betydelig for oss, sier daglig leder Henrik Melbostad i Air Service Eggemoen.

– Vi er enige om de store tingene som pris og varighet, men som alltid når slike avtaler skal inngås, er det en del papirarbeid som må gjøres før alt er på plass.

– Vi har et felles mål om å være ferdig med dette i løpet av et par uker, og vi gleder oss til et langsiktig samarbeid med Babcock Scandinavian AirAmbulance, sier Melbostad.

– Jeg kan dessverre ikke kommentere innholdet eller omfanget av avtalen på nåværende tidspunkt, men kan si at vi er svært tilfreds med avtalen med Babcock, utdyper han til Ringerikes Blad.

Overtar ambulansefly

Babcock Scandinavian AirAmbulance overtar driften av alle ambulansefly i Norge 1. juli.

– Vi skal bygge opp vår egen vedlikeholdsorganisasjon, men vil i første omgang gjennomføre det daglige vedlikeholdet på basene i samarbeid med et eksternt verksted. Avtalen med Air Service åpner for en hybridløsning slik at vi kan organisere vedlikeholdet som et samarbeid med våre egne ansatte, sier daglig leder Marius Hansen i pressemeldingen.

Han er fornøyd med å få på plass en vedlikeholdsløsning før overtakelsen. De siste dagene har Babcock Scandinavian AirAmbulance ansatt sju teknikere som skal jobbe med daglig vedlikehold på alle basene.

Teknikere nektet

Det har vært mye støy etter at Babcock ikke fikk overta flyteknikerne fra LT Tech.

– Vi kunne ansatt alle som jobber med vedlikehold på basene i dag, om de hadde ønsket det. Men da Lufttransport Teknikerforening avslo tilbud om forhandlinger om en slik løsning, og klart sa fra at ingen av teknikerne i LT Tech ønsket jobb hos oss, måtte vi finne et alternativ. Løsningen vi nå er i ferd med å få på plass er meget god, sier Hansen.

Selskapet vil sette inn 11 helt nye fly i tjenesten. Babcock har også besluttet å bygge en ny hangar for hovedvedlikeholdet i Tromsø. Frem til den står ferdig i 2020 vil selskapet foreta hovedvedlikeholdet hos etablerte verksteder.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken