Gå til sidens hovedinnhold

Blander det tradisjonelle og moderne

Artikkelen er over 7 år gammel

Salgssjef Kristin Helgaker ved Hadeland Glassverk mener man må satse på aktiviteter og opplevelser, for å overleve i dagens marked.

Hadeland Glassverk har omkring 500.000 besøkende innom i løpet av et år. Det gjør Glassverket til en av landets største turistattraksjoner.

Siden begynnelsen av 1990-tallet har det vært jobbet hardt for å bygge opp et besøkssenter og trekke besøkende til Glassverket.

Glassblåsing

Helgaker understreker at kunsthåndverket, produksjonen i Glasshytta, er kjernen for hele deres virksomhet, og helt avgjørende for å appellere til turistene.

- Vi har også jobbet hardt for å gjøre det attraktivt å komme hit som en familie. Her skal vi by på aktiviteter og opplevelser. Vi satser på å ha aktiviteter for hele familien, og det er veldig populært å få blåse sitt eget glass, sier Helgaker.

Salgssjefen sier de også har jobbet veldig bevisst med å tilby ulike aktiviteter til forskjellige årstider gjerne knyttet opp mot høytidene jul og sommer som er de to største sesongene i løpet av året.

- Vi har for eksempel aktiviteter som å male din egen julekule, farging av lys og å kjøre med hest og slede. Om sommeren er Barnas bondegård med levende dyr populær blant barnefamilier, legger hun til.

Helgaker understreker at det er viktig at de har aktiviteter som familien kan gjøre sammen.

- Vi må ha varierte aktiviteter å tilby slik at de som har vært her før skal ha noe nytt å komme tilbake for, sier Helgaker.

- Samtidig er det også viktig med det historiske. Vi skal ha en balanse mellom det tradisjonelle og moderne, legger hun til.

1. februar starter årets Vinterfestival med utstillinger av cirka 40 kunstnere fra hele landet. Dette skjer i samarbeid med Norges Husflidslag.

Nærmere våren skal man ha en stor utstilling i forhold til terrasser og hager i samarbeid med Norsk Hageselskap. Helgaker understreker at dette er viktige aktiviteter for å trekke folk i større perioder av året.

Reiseliv i endring

Helgaker deler erfaringene Norsk Bergverksmuseum på Kongsberg har om at det blir færre turister som kommer med busser.

- Bevegelsesmønsteret er helt annerledes enn for bare fem år siden. Det er færre nordmenn som drar på tur med buss og det merker vi godt. Flere drar nok til utlandet, på handletur til Sverige eller på hytta. Gruppemarkedet er knalltøft mens det kanskje har blitt flere av venninnene som fyller opp bilen og kommer en tur. Dette gjør nok at vi må profilere oss på en annen måte. Vi må i større grad dyrke kosen og opplevelsen av å være her, sier Helgaker.

Til tross for utfordringene bransjen opplever er hun optimist og har tro på fortsatt gode besøkstall ved Hadeland Glassverk.

Kommentarer til denne saken