– Vi håper så mange som mulig vil benytte seg av denne muligheten. De som ikke leser Ringerikes Blad så ofte kan nå få et innblikk i hva vi leverer hver dag, helt kostnadsfritt, sier Sissel Skjervum Bjerkehagen, redaktør i Ringerikes Blad.

Leserne som tegner seg for gratis tilgang, vil bli bedt om å logge inn med aID. Hvis man ikke har en bruker fra før, må dette opprettes.

Lag din AID-bruker her

Gylden mulighet

Du trenger ikke oppgi betalingsinformasjon, og det vil ikke bli trukket penger når tilgangen løper ut i februar.

– Jeg tror det vil være en super periode å komme inn som ny leser akkurat nå. Vi lover å holde deg oppdatert på siste nytt om korona, andre lokale nyheter - og ikke minst får du lese et stort gravearbeid som vi har jobbet fram sammen med Nettavisen og som kommer rett rundt hjørnet, sier Skjervum Bjerkehagen.

Eksklusivt for abonnenter

Tilbudet kommer i forbindelse med at Ringerikes Blad gjenoppretter krav om at man må være innlogget abonnent for å få tilgang til eksklusivt innhold.

Fra 28. desember og frem til torsdag 6. januar har alle plussartikler i avisen vært tilgjengelig for alle. Dette skjedde som en konsekvens av at Amedia ble rammet av et dataangrep i romjula.

– Da systemene våre ble rammet, ble tilgangen til plussartikler rutinemessig åpnet for å sikre at alle abonnenter får tilgang til journalistikken de har betalt for. Nå vet vi at vi er i stand til å gi abonnentene som har betalt trygg tilgang til journalistikken. Samtidig gir vi altså andre muligheten til å lese oss gratis ut januar, sier Skjervum Bjerkehagen.

Fortsatt datatrøbbel

Data-angrepet har fortsatt enkelte konsekvenser for eksisterende abonnenter. Blant annet er det på nåværende tidspunkt ikke mulig å si opp abonnementet.

– Vi har fortsatt ikke tilgang til vårt abonnementssystem. Dette betyr blant annet at det ikke er mulig å si opp abonnementet på nåværende tidspunkt, og det er heller ikke mulig å bli abonnent på vårt felles abonnementsprodukt +Alt. Dette jobber vi fortsatt med å finne løsninger på så snart som mulig. Vi ønsker at det skal være så enkelt som mulig både å kjøpe og å si opp abonnementet sitt på våre aviser, sier konstituert forbrukermarkedsdirektør i Amedia, Carl Gustaf Eriksson.