Gå til sidens hovedinnhold

Nå er vi klare for advent | Nils Christian Skjauff

- Søndag starter adventstiden.

Spaltist Denne teksten gir uttrykk for skribentens personlige holdninger.

Det er så fint å se at det nå dukker opp adventsstjerner i stuevinduer over hele Ringerike. Og langs byens gater og på byens torg er det flott pyntet med lys og grantrær!

Ordet advent er en forkortelse for den latinske betegnelsen «Adventus Domini», som betyr «Herrens komme».

Det var et uttrykk som i det gamle Roma ble brukt om tiden like før en betydningsfull person skulle gjeste en by eller et sted.

LES OGSÅ: Endelig kom jula til Hønefoss igjen

Spedbarn i Betlehem

Siden slutten av 400-tallet har den betegnelsen bare blitt brukt om Jesus, Guds Sønn, som ville bli en av oss, ved å komme til oss som et spedbarn i Betlehem.

Adventstiden minner oss om han som forlot sin himmelske rikdom for å bli et fattig, sårbart menneske her på jorden. Men overalt der Jesus gikk fram brakte han håp og lys med seg og ga den enkelte et helt nytt menneskeverd.

Ca. år 480 ble det bestemt at på hver mandag, onsdag og fredag i adventstiden skulle en spise mindre og ta seg tid til en indre forberedelse. En skulle skape rom i sitt liv og hverdag for gaven Gud ville sende. Mange katolske land praktiserer fremdeles disse gamle, gode faste-reglene. Adventstiden er altså så mye mer enn gaveinnkjøp, julebord, kakebaking og husvask.

Smelter bort hat og bitterhet

Frelserbarnet Gud sendte oss viste verden at bare Guds lys kan fordrive mørke på jorden og bare Guds kjærlighet kan smelte bort hat og bitterhet hos mennesker.

De fire ukene fram mot julaften forbereder oss på at Gud gir oss en gave som vil gjøre oss til borgere i Guds rike og gi oss et evig framtidshåp.

Adventstiden har en dobbel karakter i seg. Det er en forberedelsestid til julen hvor vi minnes Guds Sønn første komme til oss. Men adventstiden er også en tid for å tenke på Kristi gjenkomst ved tidens ende.

Leve med forventning

Adventstiden er der for å hjelpe oss til å leve med forventning til Gud. For som det står i en gammel gospelsang skrevet av Carl Stuart Hamblen:

Det er ingen hemmelighet hva Gud formår.
Han hjalp så mange, han deg forstår.
Ny kraft og nåde av ham du får.
Det er ingen hemmelighet hva Gud formår.

God advent!

Kommentarer til denne saken