Solgte bilen, må selv betale

Anett Gundersen føler seg overkjørt av Forbrukertvistutvalgets (FTU) dom.

Anett Gundersen føler seg overkjørt av Forbrukertvistutvalgets (FTU) dom. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel
DEL

Bilsalget så ut til å gå i boks. Så klaget den nye eieren. Nå sitter Anett Gundersen igjen med regninga.

Det såkalte Forbrukertvistutvalget (FTU) har dømt Jevnaker-kvinnen til å betale reparasjon som ny eier oppdaget etter kjøpstidspunktet.

Solgt som den står

– Bilen er solgt «som den står» og uten garanti. Jeg dømmes altså til å betale for feil og mangler i ettertid. Det strider mot min rettsfølelse. Motparten har fått fullt gjennomslag, mens jeg blir overkjørt, sier den fortvilte kvinnen.

Det var i oktober i fjor at Gundersen la ut sin Opel Astra 1999-modell til salgs på nettet. Bilen var EU-godkjent og i «god stand». Men registerreim og vannpumpe bør vurderes å byttes, sto det oppgitt i kontrakten.

I november dukket kjøperen, en utenlandsk mann, opp. Etter grundig besiktigelse og prøvetur ble det inngått kontrakt uten garanti.

– Han gikk meget grundig gjennom bilen, og jeg har aldri sett noen sparke på et eksosanlegg før. Men han sjekket alt grundig. Jeg opplyste alt jeg visste om bilen, sier Gundersen.

Etter kort tid skal kjøperen ha kjørt tilbake og påpekt feil og mangler. Gundersen sto på sitt og saken ble tatt til Forbrukerrådet. Det er uklart hvor langt bilen hadde gått da skaden angivelig oppsto.

– Folk har jo ulikt kjøremønster, det er fullt mulig å ødelegge en bil på kort tid, sier hun.

Klagde

Kjøperen testet bilen på NAF, som påviste skade i motoren.

– Det virker påfallende at han kjører bilen til Jessheim for å sjekke bilen når han bor i Oslo. Og skal ikke en NAF-test tas i forkant? Det er mye som skurrer her, sier hun.

FTU ved saksbehandler Anne Mette Eikrem er taus om saken.

– Generelt kommenterer vi ikke vedtak som er fattet. Vedtaket er heller ikke rettskraftig, men kan bringes inn for tingretten, sier hun.

Ifølge FTU er Gundersen ansvarlig for mangelen fordi bilen var i vesentlig dårligere stand enn klageren hadde grunn til å regne med. Skaden er beregnet å koste 10.000 kroner.

Hun synes vedtaket virker merkelig siden utvalget samtidig påpeker at hun ikke har gitt uriktige opplysninger eller holdt tilbake noe.

– Jeg er ikke bilkyndig, bare en vanlig «mann i gata». De har helt sett bort fra at det ble inngått kontrakt. Hva er en kontrakt verdt? Ingenting etter dette! Konsekvensen av vedtaket er at folk ikke lenger kan selge bil privat i Norge, mener Gundersen.

Artikkeltags