- Når du ser rust, er det for sent

I vanskelig tilgjengelige kroker som dette finner Roy Karlsen mye rust på biler som kommer til behandling.

I vanskelig tilgjengelige kroker som dette finner Roy Karlsen mye rust på biler som kommer til behandling. Foto:

Artikkelen er over 9 år gammel

Når du oppdager rust på bilen din, kan det allerede være i seneste laget med rustbehandling. - Vær i forkant, og ta rustbehandling tidlig, oppfordrer Per Espen Karlsen ved Bilpleiesenteret i Hønefoss.

DEL

- Vær i forkant, og ta rustbehandling tidlig, oppfordrer Per Espen Karlsen ved Bilpleiesenteret i Hønefoss.

Hos Bilpleiesenteret er det nettopp bygget på en romslig hall for rustbehandling av biler. Karlsen tror det er behov for den økte kapasiteten han nå har fått.

- Vi hadde en hall med plass til én løftebukk. Nå har vi plass til fem løftebukker. Vi mener det er grunnlag for å satse på denne måten, sier han.

Øker kapasiteten

Investeringen er på 2,5 millioner kroner, og gir mulighet til å rustbehandle langt flere biler.

- En bil skal gjerne henge på bukken i to-tre dager. Da begrenser det seg hvor mange du kan håndtere med én bukk, sier Karlsen.

Han er daglig leder i firmaet, og har tatt over etter faren, Roy Karlsen, som fortsatt er i virksomhet i Bilpleiesenterets lokaler.

- Alle biler har behov for antirustbehandling, sier Roy Karlsen.

For sent

- Allerede den første vinteren blir det brunt. Problemet er at bileierne først kommer til oss når de ser at det ruster. Da kan det være for sent, sier han.

Overflaterust er en relativt grei sak å behandle, blant annet ved hjelp av sandblåsing. Verre er det med såkalt graverust.

- Da kan det ende opp med utskifting av deler. Og det kan bli dyrt, konstaterer Per Espen Karlsen.

Viktig å vaske

Rustbehandling blir anbefalt med intervaller på omtrent tre år. Men i det daglige kan du gjøre mye for å unngå rustskader.

- Å vaske en bil ordentlig er nesten like viktig som rustbehandling. Få av salt og møkk. Salt er spesielt viktig å fjerne, men også såkalt piggstøv, sier Per Espen Karlsen. Piggstøv er små metallpartikler som stammer fra metallet i piggdekk, og som har en tendens til å feste seg i lakken.

- Blir piggstøvet sittende gjennom flere år, kan partiklene spise seg gjennom lakken, advarer Karlsen.

Om du tror at valg av underspyling i vaskeautomaten tar seg av saltet, tar du feil, ifølge Karlsen.

- Underspylingen kommer ikke godt nok til i alle kroker og vanskelig tilgjengelige steder, sier han.

- Mange kjører firehjulstrekkere med ramme. Der er det ekstra viktig å ta det som måtte komme av rust. Vi ser ofte overflaterust på disse rammene allerede det første året.

Ukentlig vask

Vil du forebygge rust, skal du vaske bilen jevnlig hele året - og særlig gjennom vinteren.

- Vask ofte, og bruk riktige kjemikalier. For å løse opp salt må du bruke petroleumsbasert avfetting. Vask gjerne ukentlig, oppfordrer Karlsen.

Og han gjentar oppfordringen om å rustbehandle bilen før problemene setter inn.

- Du venter ikke til panelet på huset ditt råtner før du maler. Når du finner et rusthull, kan det være for sent å komme for å få rustbehandling, sier Per Espen Karlsen.

Artikkeltags