Ingen vei, ingen hindring

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Ikke all motorsport dreier seg om høyest mulig hastighet.

DEL

Thomas Løvskogen trives best i ulendt terreng med hjulene stort sett godt plantet i bakken.

– Det er moro å komme seg fram på plasser hvor andre ikke tror det er mulig å kjøre bil, forteller Løvskogen.

Sporten er Off-road kjøring hvor han nå konkurrerer i både offroad cup og norgescup. For det aller meste handler det om å krypkjøre gjennom en hinderløype som for en normal person ser uframkommelig ut med bil.

Historien

I 1941 ville det amerikanske forsvaret ha en bil som skulle kunne kjøres «over alt» og påmonteres det meste.

De fikk en Willys MB Jeep med firehjulstrekk.

Forsvaret monterte både maskingevær oppå, hengte kanoner etter og lastet den langt over den anbefalte grensen. Den lille grønne Jeepen ga ikke opp, og fikk etter hvert et rykte om å kunne tåle alt.

Både soldater og generaler hyllet den lille Jeepen som en av faktorene som gjorde at de vant andre verdenskrig.

Arv og konkurranse

Med en far som kjører Jeep falt eplet svært kort fra stammen.

– Jeep er det som er skikkelig offroad bil, forteller «Eple».

Jeepen hans heter Wrangler'n, er fra 1988 og er en YJ på fagspråket. Både motoren på 2,5 liter og girkassen er fra Jeep, mens akslingene er fra et annet merke.

Frontakslingen er både kuttet, snudd og sveist sammen igjen for å passe perfekt til bilen.

Bilens akslinger har sperrer drevet av luft, og hvis motoren får bensin til sine fire sylindre gir den omtrent 117 hestekrefter høflig tilbake til føreren.

På vei til hjulene må kreftene gjennom en av de fem manuelle girene for så å vri rundt diverse akslinger. Til slutt snurre de 37 tommer store hjulene med lavt lufttrykk rundt.

Felgene er sjelden vare i Norge, og eieren tror det kun finnes to sett av dem.

I sommer har han kjørt sin første sesong med den nyombygde bilen.

– I første konkurransen som var norgescup fikk jeg en sjetteplass av totalt ti biler og det er bra med ny bil.

Så fulgte en sterk fjerdeplass som inkluderer en velt i offroadcup, en nydelig tredjeplass i norgescup og til slutt en ødelagt kløtsj med en sisteplass på kjøpet.

– Det er ikke noe særlig å drive med krypkjøring med manuelt gir. Det blir altfor mye sluring og slitasje på kløtsjen.

Dermed gikk han glipp av de to siste rundene i årets cup.

De ble kjørt i Trondheim mens han ligger under bilen i Hønefoss, skifter kløtsjen og prater med journalisten.

Derfor er vinterens planer klare. Den høflige 2,5 literen med manuell girkasse skal byttes ut med en grommere 4 liters motor fra Jeep med automatgir.

– I vinter må jeg jakte på sponsorer for den kommende sesongen, forteller han mens den nye kløtsjen er på vei inn.

Neste år satser han på å ratte Wrangler'n gjennom hele Norgescupen.

Samtidig som han håper på å kvalifiserer seg til det Europeiske mesterskapet i San Marino i Italia.

(Historisk kilde: Wikipedia, Jeep.com og jeep4ever.com)

Det er moro å komme seg fram på plasser hvor andre ikke tror det er mulig å kjøre bil.

Artikkeltags