Gå til sidens hovedinnhold

Med strøm og bensin hånd i hånd

Ekslusivt førsteinntrykk, synes biljournalist Frode Joansen.

Artikkelen er over 5 år gammel

Pluggløs hybrid med sansen for kvalitet og gode løsninger.

Toyota RAV4 Hybrid

  • Pris fra: 362.500,- (2WD)
  • Pris testbil: 473.100,-
  • Hjuldrift: Alle fire (bensin og strøm foran - strøm bak)
  • Forbr.motor: 4 sylindret bensin
  • Motorvolum (l): 2.494
  • Effekt forbr.motor (hk/omdr): 155 / 5.700
  • Dreiemoment forbr.motor (Nm/omdr): 210 / 4.200
  • Effekt el-motor foran/bak (hk): 143 / 68
  • Dreiemoment el-motorer foran/bak (nm): 270 / 139
  • Maks samlet effekt (el+bensin): 197
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sek): 8,3
  • Girkasse: Automat
  • Oppgitt forbruk bl.kj (l/km): 0,5 (18 toms hjul)
  • Utslipp CO2 bl.kj (g/km): 116 (18 toms hjul)
  • Utslipp NOx (mg/km): 7,1
  • Lengde - Bredde - Høyde (cm): 460,5 - 184,5 - 167,5
  • Egenvekt 4WD (kg): 1.785
  • Tillatt totalvekt 4WD (kg): 2.270
  • Hengervekt 2WD/4WD (kg): 800 / 1.650
  • Garanti bil (år/km): 5 /160.000
  • Garanti drivlinje hybrid (år): 10
  • Garanti lakk (år): 3
  • Garanti gj.rusting (år): 12

Toyota RAV4 Hybrid med drift fra både bensin og elektrisk motor på forhjulene, og elektrisk motor på bakhjulene.

Og endelig en Toyota Hybrid med slepekrok som kan dra noen kilo, opp til 1.650 kilo for å være nøyaktig.

Kjøreopplevelsen og førsteinntrykket føles eksklusivt.

Mye takket være en veldig godt støydempet kupe, og få overflater som oppfattes som billig plast innvendig.

Dørene lager den riktige solide lyden i det de lukkes, og førersete er godt å sitte i.

Sitteputen er litt kort, og en lengdejustering hadde gjort susen.

Det hadde også noen ekstra centimeter i lengdejusteringen av rattet gjort.

Justeringsmuligheter for høyde og korsrygg på passasjersete burde vært på plass.

Bra med plass

Plassen i baksete er god, både for bena og hode. I kofferten går det inn 501 liter med baksetene oppe.

Gulvet blir ikke helt flatt når baksetene slås ned, men personlig har jeg aldri skjønt hvorfor dette er så viktig.

Vi har ikke vært helt fornøyd med de tidligere trinnløse automatgirene så vi er spent på hvordan denne gjør det.

Og nå har de fått orden på sakene for denne fungerer godt.

Kjapp og tyst

Hybriden er ganske kjapp, og i bratte motbakker blir aldri lyden fra motoren påtrengende på grunn av høyt turtall.

Dette er både på grunn av den gode støydempingen, og at motoren på 2,5 liter er sterk på lave turtall.

Vi skulle ønske at batterikapasiteten var bedre, og gjerne med lademulighet. Men da øker vekten, og bensinforbruket stiger.

Systemet jobber i bakgrunnen, og fungerer bedre enn tidligere hybrider vi har testet.

Mye av den følelsen er nok det forbedrede samspillet mellom batteri, motor og girkasse.

Bilen føles svært stabil og trygg på landeveien, også når grensen på veigrepet er i ferd med å bli overkjørt.

Artikkelen fortsetter under bildeserien:

Bildeserie

Se bildene av Toyota RAV4 Hybrid

 

Tar seg godt fram

Ute i snøen tar bilen seg godt fram. Ved oppstart gir bilen kraft til alle fire hjulene, i stede for å kun overføre til bakhjulene etter at forhjulene har mistet grepet.

Her har de et stort fortrinn på andre firehjulstrekkere når underlager er glatt og forhjulene spinner og mister veigrep, før bakhjulene starter å skyve.

Viktig sikkerhetsutstyr

De automatiske fjernlysene fungerer godt, bort sett fra at de er litt seine med å dimme opp etter å ha møtt biler.

Men de er noen av de bedre vi har testet, og i stede for å dimme opp og ned selv ble de stående på automatikk.

Testbilen har i tillegg blindsoneovervåking, lesing av fartskilter, 360 graders videovisning for sikrere manøvrering, fartsholder som justerer avstanden til bilen foran, filholder med styrehjelp og varsling av kryssende trafikk bak bilen ved rygging.

– Hvorfor er det bilde av en kaffekopp i displayet på dashbordet, lurer fruen på.

Årsaken er at kjøremønsteret overvåkes, og vil indikere når du bør stoppe å ta en pause.

Som varmt hvetebrød

–Vi har allerede solgt omtrent 50 biler, og det er hovedsakelig før bilen kunne prøvekjøres, sier en meget fornøyd Christian Østheim som er salgssjef og medeier hos Toyota Hønefoss.

Kundegruppen til RAV4 Hybrid må kunne kalles bred, Østheim forteller at foreløpig er yngste kunde 28 år og eldste 80 år.

– Først venter vi på ny Prius i mars som også blir Toyotas første bil på den nye plattformen. Så kommer ny ProAce varebil, ny Hi-Lux pick-up, så en helt ny modell som heter C-HR og er en cross-over SUV og for ikke å glemme hydrogenbilen Mirai, sier Østheim som ser for seg et innholdsrikt år.

Les også: Test av Toyota Auris Hybrid

Kommentarer til denne saken