Gå til sidens hovedinnhold

Tar seg fram som ei fjellgeit med drift på alle fire klovene

Biljournalist Frode Johansen har prøvekjørt denne fjellgeita av en bil.

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er ikke ofte bilforhandlere får nye merker, så derfor har vi testet SsangYong Rexton.

SsangYong Rexton W

  • Drivhjul: Alle fire (4WD)
  • Pris fra (varebil m/4wd): 344.900,- (Testbil: 414.900,-)
  • Motor: 4-sylindret turbodiesel
  • Motorvolum (l): 1,998
  • Effekt (hk/omdr): 155 / 4.000
  • Drakraft (nm/omdr): 360 / 1.500-2.800
  • Utslipp CO2 (gr/km): 206
  • Bl. forbruk (l/mil): 0,78
  • Lengde (cm): 475,5
  • Bredde (cm): 190
  • Høyde (cm): 184
  • Bakkeklaring foran/bak (cm): 25 / 26
  • Egenvekt (kg): 2.060
  • Tillat totalvekt (kg): 2.710
  • Maks hengervekt (kg): 2.600
  • Garanti bil (år/km): 5 / 100.000
  • Garanti gj.rusting (år): 15 (krever at antirustprogram følges)

Merket er ikke nytt i Norge, men det er nytt for Sverre Haugli Bilforretning AS.

SsangYong som betyr Tvillingdrager, er fra Sør Korea, og de er den fjerde største bilprodusenten i landet.

Historien

De startet opp under et annet navn i 1954, og bygget blant annet jeeper for den amerikanske hæren.

Modellen vi tester er en Rexton W. Ifølge internett er Rexton latin, og betyr høvding eller hersker.

Den siste W-en står ifølge brosjyren for «work of art» og «world class». Så bilen har litt å leve opp til.

Utseendemessig liker vi den, og den står ikke noe tilbake fra enten Mitsubishi Pajero eller Toyota Land Cruiser.

Prisvinner

Prismessig kommer SsangYong rimeligst ut, og nærmeste konkurrent på pris er Pajero.

Innvendig er det skinnseter, og førersete har gode justeringsmuligheter.

Mens passasjeren får enten justering av høyde, vinkel på sittepute eller korsryggstøtte, noe som vi alltid vil omtale som et minus.

Rattet justeres kun opp og ned, men ikke i lengderetningen som fører til at jeg sitter litt nærmere pedalene enn jeg gjør til vanlig.

Med mine noe korte bein, og omtrent 176 centimeter sitter godt foran varebilveggen.

Men fruen får ikke lagt ned seteryggen så mye som hun ønsker før den stopper i varebilveggen.

Støydemping

Motorlyden er bra støydempet, men ved at baksete er borte får lyden fra piggdekkene bak fritt leie framover.

Støyen blir ikke så påtrengende at det irriterer oss, men piggene høres godt.

Hovedenheten i bilen er levert av Pioneer, hvor radio, tilkopling av telefonen og navigering skjer.

Enheten fungerer godt, og er lett å navigere rundt på.

Lyden fra anlegget er god på både radioprat og musikk, men mangler litt trøkk på toppen når godlåten dukker opp.

Enkelt og effektivt

Bilen er bygget på et enkelt, men svært effektivt firehjulstrekksystem.

Ved kjøring på fast underlag med godt veigrep sier manualen at bilen skal kjøres med kun bakhjulstrekk.

Blir underlaget glatt kan firehjulstrekken aktiveres ved å skru en bryter fra 2H til 4H.

Men det anbefales å gjøre dette i lavere hastighet enn 70 kilometer i timen.

Trengs det maksimal framkommelighet er det firehjulstrekk med lavserie som gjelder.

Den aktiveres ved at bilen står stille, og giret står i nøytral når bryteren vris fra 4H til 4L.

Først klonk, så kjør

Etter noen sekunder høres et «klonk» fra understellet, og da er bilen klar for å kjøre videre. Vi tester bilen på snøføre, og i en del glatte bakker.

Vi opplever at når den står i 4L overføres det omtrent likt med kraft til alle hjulene.

Dette gjør framkommeligheten betydelig bedre enn på biler hvor noen hjul må spinne før kraften overføres til de andre hjulene.

Artikkelen fortsetter under bildeserien:

Bildeserie

Se bildene av SsangYong-Rexton

 

Kommer opp mot Land Rover

Uten at vi har testet bilen i testbakken vår, er vi ganske sikker på at den vil være den første bilen som nærmer seg framkommeligheten til Land Rover sin Discvoery ved bakkestart og oppstart under krevende forhold.

Både i bykjøring og på landeveien er bilen komfortabel, mye takket være en fin motor og et automatgir som gjør en utmerket jobb.

Men på dårlig vei støyer det en del fra understellet når hjulene treffer humpene.

Noen sportsbil er det ikke og vekten kjennes i svingene, men ikke mer enn det vi forventer av en bilen som er både høy og tung.

I tillegg gir den lite tilbakemeldinger til føreren gjennom rattet, og vi følte oss litt usikre på hvor glatt føret egentlig var.

Mangler litt utstyr

Bilen har både antispinn og antiskrens, men de aller nyeste systemene som varsler deg hvis du er på vei ut av kjørefeltet ditt, blindsonevarsling eller lys som svinger med styringen har den dessverre ikke.

Nærlysene er greie, mens fjernlysene er både litt svake og har dårlig spredning.

– Vi tror det blir varebilen som vil selge best, sier selger Kjell Arne Olsen.

Ved at merket er helt nytt for bilforretningen er de spent på hvordan kundene vil ta imot nykommeren.

Men de tror at de fleste som kjøper Rexton vil bruke den i forbindelse med jobb.

– Det neste som kommer fra SsangYong er en mindre SUV som heter Tivoli, sier Olsen.

Kommentarer til denne saken