Gå til sidens hovedinnhold

Audi A4 på ny plattform og med mer plass

Biljournalist Frode Johansen har testet bilen.

Artikkelen er over 5 år gammel

Den nye A4 er like godt skrudd sammen som en ekte Franz Jäger.

Audi sin A4 er nå ute i ny utgave, og står på en ny plattform. A4 har vokst noen centimeter som blant annet gir bedre plass innvendig.

Testbilen har en toliters bensinmotor med turbo, automatgir og driften er på forhjulene.

Motoren drar godt fra lave turtall, og freser bra til på høyere turtall.

Personlig liker jeg disse motorene bedre enn de som går på diesel og dør ut på høyere turtall. Det er noe adrenalinskapende ved å dra til skikkelig med en sterk bensinmotor.

Girkassen gjør som den skal, og vi føler lite behov for å gire manuelt ved vanlig kjøring.

Bilen er det vi kaller forsiktig utstyrt når vi sammenligner den med tidligere testbiler, som for eksempel Mercedes GLC som hadde utstyr for over 300.000 kroner.

Ekstrautstyret

Totalt kommer alt ekstrautstyret i Audien på rundt 130.000 kroner. Mye penger for mange, men biler i dette segmentet har dyrt ekstrautstyr.

Vi skulle gjerne testet de nye førerassistentutstyret, men testbilen hadde ikke dette ekstrautstyret montert.

Det bilen derimot har er svært gode seter. Sportssetene har justerbar korsryggstøtte og lengde på sitteputen på begge stolene foran. Rattet er svært grepsvennlig og godt justerbart, så bak rattet sitter vi som støpt. Med mine 176 centimeter er det fortsatt god plass til å sitte bak meg selv.

Bilens kommandosentral er lett å betjene, og telefonen kopler seg enkelt opp til bilen. Lyden er bra, enten det er country-musikken min som snurrer, eller podkaster av Lønsj.

Testbilen har faktisk, og dette er lengde siden sist, to ekte sigarettennere. Primærfunksjonen blir nok lading av i-ting, og ikke tenning av sigaretter.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien.)

Bildeserie

Audi A4

 

Solid

Vi kjører bilen på alle slags underlag, og grusveier av ymse slag. Og det er her kvaliteten virkelig skinner igjennom.

På vanlig landevei er bilen svært godt støydempet, men også på dårlige asfalt- og grusveier er det null knirking eller plastdirrelyder.

Spesielt på grusvei med vaskebrett har mange andre testbiler gitt fra seg disse litt irriterende knirke og dirrelydene.

Men Audien føles like godt skrudd sammen som en safe fra Franz jäger. Den føles rett gjennom dønn solid, og er milevis unna en litt oppgradert VW eller litt mer oppgradert Skoda.

Ryggekameraet er svært godt å ha, men når saltlaken dekker veien dekker den dessverre også kameraet etter noen kilometer.

Testbilen har LED frontlys, men de svinger dessverre ikke med styringen ute på landeveien. Fjernlysene gir godt lys rett fram, men spredningen er dårlig. Det gir svært lite lys som lyser opp veien i svingene.

Audi leverer også svingbare, eller adaptive som de også kalles, frontlys til bilen som vil gi bilen lysene den fortjener.

Audien har flere kjøreprogram. Blant annet comfort og sport, i tillegg til individual hvor føreren kan plukke litt fra både comfort og sport.

Vi foretrekker comfort da bilen i utgangspunktet er en sportsutgave, og da blir det bedre komfort på norske veier.

Oppsummert er dette en bil som koster mer enn de fleste av konkurrentene på samme størrelse. Og vi skulle gjerne sett noen av de nye førerassistentutstyret som standard.

Om det er verdt merprisen må hver enkelt kunde finne ut av, men Audi har her en bil som er svært god å kjøre. Den føles utrolig solid, og scorer fullt hus med fem stjerner i Europas kollisjonstester (EuroNCAP).

Dette sier forhandleren

– Vi tror de fleste vil velge 190 hesters diesel med quattro (firehjulstrekk) og S tronic automatgir, eventuelt utgaven med 150 hesters diesel og forhjulstrekk, sier Alf Richard Huser som er salgs- og markedssjef for Audi hos Hamax Auto.

Huser tror også at når sedanen kommer med 1,4 TFSI bensin vil de bli godt tatt imot siden den vil ha en svært gunstig startpris. Stasjonsvognen vil komme med dette motoralternativet noe senere på året.

Når Huser titter inn i framtiden ser han e-tron utgaven av Q7, helt ny A4 Allroad, A5 og Q5 som alle dukker opp neste år. Først ute av dem som ennå ikke er introdusert er A4 Allroad som kommer til våren.

– A4 Allroad og Q5 er vi spesielt spente på da de bygges på samme plattform som den nye A4, så dette er svært spennende modeller, sier salgssjefen.

Audi A4 Avant 2,0 TFSI ultra Sport S tronic

Pris fra kroner: 433.800 (testbil 628.525,-)

Motor: 4-sylindret bensin med turbo

Motorvolum (l): 1,984

Effekt (hk/omdr): 190 / 4.200-6.000

Drakraft (nm/omdr): 320 / 1.450-4.200

CO2 (g/km): 121

Forbruk bl.kjøring (l/mil): 0,53

Girkasse: 7-trinns automat

Akselerasjon 0-100 km/t (sek): 7,5

Lengde – bredde – høyde (cm): 472,5 – 184,2 – 143,4

Egenvekt (kg): 1.535

Tillatt totalvekt (kg): 2.060

Maks hengervekt (kg): 1.700

Bagasjerom (l): 505

Garanti bil (år/km): 5 / 100.000

Garanti lakk (år): 3

Garanti rust (år): 12

 

Kommentarer til denne saken