– Vi har hatt ekstremt stor pågang av henvendelser som følge av ordningen som inntrådte 1. mars. Spesielt i perioden like før straffegebyrene trådte i kraft, var det ekstra stor pågang fra eiere av uforsikrede kjøretøy, sier Espen Opedal. Han er leder for Tryg Forsikring.
Ved nyttår var antallet kjøretøy uten lovpålagt forsikring i Norge 111.000. Nå er dette antallet redusert med 51.000, viser ferske tall fra Trafikkforsikringsforeningen.
Det betyr at antallet uforsikrede kjøretøy i trafikken er redusert med 46 prosent hittil i år.
LES OGSÅ: Dette er fristene du må huske 1. mars
– Enorm risiko
Det er forbundet med stor å kjøre uten forsikring. Etter 1. mars risikerer du i tillegg til straffegebyret å pådra deg et stort økonomisk erstatningsansvar dersom du kjører på og skader noen. Da må du tilbakebetale erstatningen som de skadelidte vil få.
– Det er en helt enorm risiko å ta. I verste fall kan man ende opp med erstatningskrav i millionklassen hvis en forårsaker en ulykke med personskade, sier Opedal.
I fjor ble det utbetalt over 150 millioner kroner til personer som ble utsatt for trafikkulykker forårsaket av uforsikrede eller ukjente kjøretøy.
Kan bli avskiltet
Det var i desember i fjor at Stortinget vedtok den nye gebyrordningen. Hensikten er å få ned antallet uforsikrede biler på norske veier.
Det er heretter ulovlig å eie et registrert kjøretøy uten gyldig trafikkforsikring. For å unngå videre gebyr må du enten forsikre eller avskilte kjøretøyet.
Dersom du ikke betaler gebyret, vil saken kunne ende med inkasso og et uforsikret kjøretøy kan bli avskiltet ved kontroll.
- Gebyrsats per døgn er:
- Moped, traktor, motorredskap og veterankjøretøy: 50 kr.
- Personbil, varebil, campingbil, beltebil, motorsykkel, beltemotorsykkel og snøscooter: 150 kr.
- Buss og lastebil: 250 kr. (ANB)

Dette trikset kan spare deg for 10.000 kroner

For Volvo Duetten fyller 50 år omtrent på denne tida
Kommentarer til denne saken