Gå til sidens hovedinnhold

Monopolbedriften Brakar | Tomas Bråten

– Personlig har jeg en såpass lang historie med Brakar at jeg gjør alt jeg kan for å slippe å kjøre buss.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Skal jeg til Oslo med kollektiv-transport, velger jeg å kjøre til Lunner å ta toget derfra. Det tar meg omtrent like lang tid, og koster meg omtrent akkurat det samme.

LES OGSÅ: Aksel (13) ble forlatt alene midt i byen: – Skikkelig kjipt

Fra flere år tilbake har jeg i min kommunikasjon med Brakar, fått både unnskyldninger og bortforklaringer som svar på henvendelser.

Kjørte fra 13-åring

Det som nå har gjort meg irritert nok til å skrive et innlegg, er hvordan Brakar håndterer saken om en gutt på 13 år som skal kjøre bussen alene fra Oslo til Hønefoss.

Aksel på 13 får altså ikke lov å være med bussen fra Oslo til Hønefoss en fredag kveld og blir forlatt på holdeplassen, fordi han ikke har Brakars billettapp.

Ifølge selskapets policy er det visst helt uproblematisk å sette igjen barn som ikke har billettapp. Og som vanlig kan ikke Brakar beklage, uten at de også kommer med en unnskyldning: det er visst mange som ikke betaler for seg.

I etterkant har Ringerikes Blad bedt om en kommentar fra fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Jeg siterer:

«I Norge er kontanter fortsatt tvunget betalingsmiddel, selv om den tekniske utviklingen har ført til at det nå finnes flere måter å gjøre opp for seg på.»

Jeg forstår virkelig ikke hvordan Brakar ved Kjersti Nordgård, kan fortsette å si at det ikke lar seg gjøre å betale for seg på bussen.

Tvungent betalingsmiddel

Hva betyr det egentlig at kontanter er et tvunget betalingsmiddel? Kan selskaper som Brakar overse denne lovparagrafen helt uten konsekvenser? Dette er ikke retoriske spørsmål, jeg vil gjerne at noen svarer meg på dette.

Les også

Forbrukerrådet reagerer på at Aksel (13) ikke fikk være med bussen: – Et spørsmål om hvordan Brakar behandler kunder

Vi har vel alle forståelse for smitteverntiltak, men kunne man kanskje vurdere unntak, slik at ikke barn settes igjen alene på holdeplassen?

Og beklager Kjersti Nordgård, men når du i denne saken presterer å uttale at dere legger til rette på alle måter som er mulig, begynner jeg å lure.

Hvordan man ser på kundene

En annen interessant kommentar fra samme mann:

«Uavhengig av jusen og retten til å betale med kontanter, så er dette vel så mye et spørsmål om hvordan man ser på kundene sine».

Ja, hvordan ser Brakar på kundene sine? Jeg er redd for at de ikke trenger å se så mye på kundene sine i det hele tatt, sånn kan det fort være i en monopol-situasjon.

Les også

Melina (35) må stenge kiosken i flere uker: – Det er ikke forsvarlig å ha kunder her

Litt artig er jo også statistikken hun presenterer til slutt i saken. Omsetningen via app har økt fra 70 til 80 prosent. Igrunn ikke så pussig, i og med at det er nærmest umulig å betale på annen måte.

To steder

Og bingo-lapp billettene er det mulig å kjøpe to steder i Viken, Sentrum stopp Hønefoss eller kundesenteret i Drammen.

Og bare for ordens skyld: Jeg kjenner verken Aksel eller familien. Jeg er rett og slett en litt irritert og oppgitt privatperson.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.