Vi bør ha jernbane der det allerede er skinner | Erlend Kåsereff

LANG REISE: - Er du ungdom, og skal reise mellom Drammen og Hønefoss, tar bussen nesten to timer. Den siste avgangen er altfor tidlig, særlig i helgene., skriver Erlend Kåsereff. 

LANG REISE: - Er du ungdom, og skal reise mellom Drammen og Hønefoss, tar bussen nesten to timer. Den siste avgangen er altfor tidlig, særlig i helgene., skriver Erlend Kåsereff. 

Av
DEL

KronikkForrige uke kom den gode nyheten om at den statlig reguleringsplanen for Ringeriksbanen og E16 er vedtatt, da kan det se ut til at det blir byggestart 2021 eller 2022.

LES OGSÅ: Ber om kjøp av nye togsett til Randsfjordbanen

Når en statlig reguleringsplan er vedtatt må staten følge opp med midler og gjennomføring, vi har all grunn til å føle oss trygge på at nå kommer Ringeriksbanen.

Jeg vil derfor flytte fokus over til andre siden av Tyrifjorden, til Randsfjordbanen.

Her ligger det skinner, det ligger stasjoner, og passasjergrunnlaget er der definitivt. Bare mellom Hokksund og Åmot passerer det 13.000 biler hver dag. Men det går ikke noe lokaltog.

Nesten to timer med buss

Er du ungdom og skal reise mellom Drammen og Hønefoss tar bussen nesten to timer. Den siste avgangen er altfor tidlig, særlig i helgene.

LES OGSÅ: Togreisende på Østlandet mer misfornøyd enn før

Et lokaltog mellom Drammen og Hønefoss kan ta cirka halvparten av tida.

Imponerende hastighet

De raskeste togene mellom Hønefoss og Hokksund har for øvrig en snitthastighet på hele 96 km/t, noe som er imponerende på en trasé fra 1868.

Busstrekninga mellom Hønefoss og Drammen favner mange, særlig ungdommer som skal på skole fritidsaktiviteter.

At Ringeriksbanen kommer bør ikke være en stopper for lokaltog på Randsfjordbanen, snarere tvert imot da togene til Bergene ikke lenger vil kjøre på Randsfjordbanen.

Hønefoss-Hokksund

I første omgang kan det være snakk om et tog mellom Hønefoss og Hokksund som mater togene inn til Drammen og Kongsberg.

Her finnes det stasjoner på Tyristrand, Vikersund, Geithus, Åmot og Skotselv, disse kan bli matet av lokalbusser.

Det er en enorm mulighet, ikke bare for Ringerike, men også for Modum og Øvre Eiker.

Den teknologiske kompetansen som finnes på Kongsberg er fantastisk, et lokaltog til Hokksund gjør det lettere for oss å kunne hente kompetanse fra Kongsberg.

Det gir også mulighet for folk som jobber lenger sør i fylket å kunne bosette seg på Ringerike.

Mer tilgjengelig by

For folk på Tyristrand vil dette gjøre byen enda mer tilgjengelig, men man kan også koble på i retning nord med Jevnaker. Dette vil være svært gunstig for mange av de videregående-elevene fra Jevnaker som går på skole i Hønefoss.

Dette vil også gjøre det mulig for folk på Jevnaker å kunne ta tog inn til Hønefoss og videre inn til Oslo når Ringeriksbanen er på plass.

Skal vi ha persontrafikk på Randsfjordbanen må toget gå ofte, hver time fra tidlig om morgenen til sent om kvelden. Litt midler trenges for å ruste opp stasjonene også må vi ha på plass togene.

Traseen er der allerede

Men vi slipper planprosesser og bygging av trase, den er der allerede. Infrastruktur og gode samferdselsløsninger er kritisk både for utvikling samt å tilgjengeliggjøre byene for distriktene.

Samfunnsøkonomisk vil jeg tørre å påstå at det lønner seg, det vil i hvert fall bidra til utslippskutt, avlastning av veiene og ikke minst frakte folk rundt om i fylket, forhåpentligvis billig.

Å satse på jernbane er framtidsrettet og gir enormt mange positive ringvirkninger, Tyskland for eksempel bruker i år 600 milliarder på å ruste opp jernbanen.

Vi er langt ifra ambisiøse nok i Norge, med unntak av direktørlønninger. Vi bør jo i det minste kunne ha jernbane der det allerede er skinner og passasjergrunnlag.

La oss framover rope høyt om lokaltog på Randsfjordbanen, og skape et godt samarbeid for å få det plass på tvers av kommunegrenser.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags