Like vilkår for vannscootere

Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Totalforbud i den ene kommunen, men ikke i den andre, blir svært vanskelig å håndtere – eller kanskje til og med umulig, skriver nyhetsredaktør Øyvind Lien.

DEL

LederTillatt i den ene kommunen, og totalforbud i den andre. Slik har det vært, men Hole vil nå si ja til bruk av vannscooter, noe som rimer godt med signaler fra sentralt holdt om at slike farkoster skal tillates over hele landet.

Et forslag fra regjeringen om å fjerne regelverket er sendt ut på høring, og kanskje blir det frislipp allerede neste år.

Selv om det også etter nytt regelverk mest sannsynlig vil bli gitt anledning for kommunene til å legge begrensninger på spesielle områder, er det nødvendig med en oppmykning av et forbud som for mange er uforståelig.

Forholdet mellom båt og vannscooter kan sammenlignes med bil/motorsykkel. Like riktig som det er å kategorisere motorsykler som kjøretøy, er det å la vannscootere gå under kategorien båt.

For selv om store motorsykler har helt andre farts- og akselerasjonsegenskaper enn de fleste biler, er det vel ingen som mener at de skal forbys?

Lokalt er det først og fremst viktig å harmonisere regelverket mellom Ringerike og Hole. Totalforbud i den ene kommunen, men ikke i den andre, blir svært vanskelig å håndtere – eller kanskje til og med umulig.

Dessuten – erfaringer så langt viser at totalforbudet i Steinsfjorden fungerer heller dårlig. På gode dager er det mer vanlig enn uvanlig å se vannscootere i relativt høy hastighet. Og et regelverk som ignoreres, har lite for seg når kontrollfunksjonen er begrenset.

Å tillate bruk av vannscooter, har med seg følgende utfordring: Av hensyn til sikkerheten for alle som ferdes på og ved vannet, må bruken kontrolleres.

For brukt på feil måte, er disse farkostene både til fare og sjenanse for andre – akkurat som kjøretøy som brukes uforsvarlig på landeveien.

LES OGSÅ:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags