Vi må være åpne for ny teknologi | Knut H. Nyhagen

Av

– Hvorfor er ikke flertallet scootere på skoleparkeringen elektrisk?, spør Knut H. Nyhagen i dette innlegget.

DEL

MeningerDr. Felix Wankels oppfinnelse. wankel-motoren! Den er unik, og kan sikkert på samme måte som Sterling-motoren komme tilbake og bety noe i framtidens utvikling. Det vil si ved siden av, eller i kombinasjon med, eller i tillegg til – for eksempel brenselceller, men brenselceller på metanol; trolig ikke på hydrogen, etc.

Det er viktigere enn noen gang å holde dørene åpne for teknologier, nye – men også de vi kjenner, men som vi i dag ennå ikke kjenner mulighetene for i forbindelse med ny utvikling og ideer.

Wankel for eksempel, og den svenske Sterlingmotoren (jf. bl.a. svenske lydløse Sterlingmotor-drevne ubåter og nyutviklede danske brint/metanol motorer), er noen av mange sentrale og viktige elementer.

Vi er inne i en revolusjon, og Norge leder faktisk når det gjelder bilismen – med det største antallet elbiler per capita i forhold til resten av verden. Det er jo ikke mindre enn fantastisk.

La oss håpe dette fortsetter, og at ikke «sultne» politikere velger å utnytte avgiftsmulighetene istedenfor miljøet. 

Hva med ungdommen, den framtidige befolkning som blir enda mer avhengig av en positiv miljøutvikling – eller motsatt; mindre forurensende utvikling?

Hvorfor er ikke flertallet scootere på skoleparkeringen elektrisk? Rekkevidden på el-scootere og små motorsykler er i dag mer enn tilstrekkelig. Ikke er de spesielt dyre heller. El-sykler er nesten like kostbare. Når kommer denne revolusjonen til skolegården?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags