Gulblink er livsfarlig | Lise Bye Jøntvedt

GULBLINK: Her skal elever krysse Osloveien like ved Eikli skole, og får hjelp av trafikkdirigenter, siden lyskrysset står i gulblink.

GULBLINK: Her skal elever krysse Osloveien like ved Eikli skole, og får hjelp av trafikkdirigenter, siden lyskrysset står i gulblink. Foto:

Av

Statens vegvesen har skapt en livsfarlig kombinasjon av gulblink og vanlige trafikklys i Kongens gate, skriver Lise Bye Jøntvedt i dette leserinnlegget.

DEL

MeningerMin påstand, Svein Fossen i Statens vegvesen: Trafikken flyter ikke bedre med gulblink.

Derimot har Statens vegvesen skapt en livsfarlig kombinasjon av gulblink og vanlige trafikklys i Kongens gate, særlig for fotgjengere og syklister.

Bryr seg ikke

Etter at arbeidene på Kvernbergsund bru ble satt i gang, og trafikken reguleres både manuelt og med trafikklys ved brua, står trafikken i hver retning lange i perioder av dagen.

Jo lengre køen er og jo lengre ventetiden blir, jo mindre bryr bilistene seg om at de pakker kryssene, og om å slippe fotgjengere og syklister over Kongens gate.

Forrige søndag opplevde jeg å bli nesten påkjørt. Jeg gikk på grønn mann, og en bilist freste forbi meg da jeg var halvveis over.

Som kommunestyrerepresentant med spesiell interesse for byutviklingen i Hønefoss har jeg de siste dagene fått flere henvendelser fra folk som har opplevd det samme som meg.

Lise Bye Jøntvedt

Kommunestyrerepresentant for Ringerike Høyre

Altfor kort tid

Generelt er det altfor kort tid med grønn mann til at en fotgjenger skal komme seg trygt over.

Det er veldig vanskelig å komme med bil fra en sidegate, som for eksempel Sundgaten og ut i Kongens gate. Ingen tar hensyn. For ikke å snakke om å gå over kryssene i Kongens gate med gulblink.

Bilistene tar i liten grad hensyn! I kryssene med gatelys virker det som bilistene ikke tror sine egne øyne når det skifter til rødt, men kjører likevel fordi de ser gulblink i krysset nedenfor.

LES OGSÅ: Ved Eikli skole får ikke elevene grønn mann: – Vi er skeptisk til trafikklys i gulblink her

Fartsetappe

En annen konsekvens av gulblink er at strekningen med gulblink nå brukes som fartsetappe, særlig av motorsyklister som morer seg med å kjøre hensiktsløst fram og tilbake, fram og tilbake, og noen bilister.

Av Ringerikes Blads artikkel 20. august ser jeg at heller ikke politiet liker gulblink, og da særlig ikke ved Eikli skole av hensyn til skoleelevene.

– Vi er skeptisk til trafikklys i gulblink her, påpeker Knut Nyhus, som er leder for patruljeseksjonen i politiet. Det kan fort bli uoversiktlig når det er kø. Politiets bekymring gjelder særlig skoleelevene og andre myke trafikanter, som er avhengige av at bilistene overholder vikeplikten. Han opplyser at Statens vegvesen ønsker gulblink av hensyn til trafikkavvikling.

Må sterkere lut til

Det må sies å være oppsiktsvekkende at Statens vegvesen mener det er viktigere å ha flyt i trafikken enn å ta hensyn til myke trafikanter!

Jeg mener det bare er en fornuftig og trafikksikker løsning på denne situasjonen i anleggsperioden:

Kvernbergsund bru stenges for alt annet enn offentlig kommunikasjon og utrykningskjøretøyer. All annen trafikk må gå på omkjøringsveien. Det holder ikke med skilt som anmoder bilistene om å kjøre rundt. Det må sterkere lut til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags