Gå til sidens hovedinnhold

Hønefoss: Elv- og miljøby?

Artikkelen er over 6 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I kommentarfeltet skriver en leser: "Dere burde VIRKELIG stikke fingern i jorda der oppe." - Delta i debatten du også!

Dette er leserinnlegget:

Elvebyen og miljøbyen Hønefoss - hvor ble den av, med enda en bensinstasjon i sentrum?

Slagordene er lånt fra Drammen som på få år har klart å gi byen et gedigent løft. Elvebredden er ryddet og gjort grønn med herlige turmuligheter. Og bilene har man klart å få bort fra sentrum. Det er et eksempel til etterfølgelse.

Hvilken retning

I hvilken retning vil Ringerike kommune ta Hønefoss by hva angår «utvikling» som det vel heter i dag? Hvilke planer foreligger - og de bør fortrinnsvis være langsiktige?

Stor var overraskelsen da jeg i Ringerikes Blad 7. mai leste at kommunen hadde gitt tillatelse til å bygge en bensinstasjon av alle ting på Tippen - riktignok midlertidig for 10 år det vil si til 2025.

Senere er saken ytterligere kommentert alle innleggene imot bensinstasjonen.

Stor trafikk

Jeg forutsetter at Ringerike kommune har fulgt standard prosedyrer for saksgangen for sitt vedtak.

Det eneste Ringerike kommune synes å ha vært bekymret for ifølge Ringerikes blad 7. mai var «visuell støy fra en så sterkt farget automatstasjon».

Er enda en bensinstasjon utvikling til beste for byens sentrum? Det er nesten ikke til å tro kommunens uforstand og kortsiktighet.

I Ringerikes Blad i mars hadde byplansjef Gunnar Hallsteinsen et godt innlegg om «Hønefoss – fra rånerby til sykkelby» hvor han indirekte oppfordret til økt bruk av buss, gange og sykling.

Bensin

Men i denne saken vil den samme byplansjefen altså ha en bensinstasjon som han til overmål skjønner at folk reagerer på.

Jeg er ingen politiker, men forutsetter ikke lokaldemokratiet at det er tett og nær dialog mellom kommunepolitikerne og innbyggerne?

Nylig leste jeg også i avisen at Hønefoss har særs stor biltrafikk, langt større enn andre sammenlignbare byer. På hovedveiene gjennom byen er det tettpakket fra tidlig formiddag til langt på ettermiddag.

Bussene er halvtomme, i bilene sitter det én og én og vi er et fåtall syklister i sentrum. Byen er ideell å sykle i, ingen parkeringsproblemer, men dessverre ikke et eneste sykkelstativ i sentrum - men det er en annen sak.

Er det slik vi vil ha det for å trives i en ellers så trivelig by?

Som det ble nevnt i avisen 13. mai, er området på Tippen en perle av en tomt med nærhet til vann og direkte sikt til Gladtved brygge og MS Dronning Tyra vis-à-vis.

I dag altså en stor, ustrukturert og begredelig p-plass på en av byens fineste tomter med sol fra morgen til kveld.

Om vårens flommer tillater det, hva med småhusbebyggelse og trivelige utekafeer og lignende ved elvens bredd? Kanskje en minigolfbane? Hva med et akvarium med ferskvannsfisk? Og med lett adkomst til Petersøya.

Tenk miljø og grønt

Et aspekt jeg ikke har sett i innleggene er forurensing av at enda flere biler ønskes sluset inn i sentrum til nye bensinstasjonen på Tippen.

Torsdag 7. mai (gjengitt i Ringerikes Blad 9. mai) var Venstres Ola Elvestuen, leder av Stortingets energi og miljøkomite på besøk i Hønefoss - hvor han mener at alle nye biler innen 10–15 år må ha null klimagassutslipp.

Man tenker seg skattemessige fordeler for stimulering til anskaffelse av elbiler og hybridbiler. Eller er det bare fine tall som gjelder alle andre, bare ikke oss hønefossinger?

Må vi ikke alle bidra til et bedre miljø - og renere byluft? Og må vi ikke snart begynne?

Det er å håpe at bensinstasjonen får et kortvarig liv i sentrum.

Kommentarer til denne saken