Skrot ordningen med lærerspesialister | Jeanine Norstad

Av
DEL

MeningerRegjeringens satsing på lærerspesialister er en provokasjon mot den norske lærerstanden og undergraver det kollektive lønnssystemet.

Alle som har lærerutdanning er lærerspesialister. Ikke bare det fåtallet som får 55.000 kroner mer i lønningsposen enn sine kollegaer.

LES OGSÅ: Få slutt på planlagt bortfall av undervisning

De såkalte lærerspesialistene, som det per i dag er 205 av i Viken, skal tjene som veiledere for andre lærere og bidra til faglig styrking av lærerkollegiet.

Basert på tilbakemeldinger fra medlemmene er imidlertid Skolenes landsforbund av den oppfatning at ordningen ikke fungerer etter hensikten.

Tydelige instrukser

Lærerspesialistene har ikke tydelige nok instrukser når det gjelder arbeidsoppgavene og hvordan de skal løses, så ordningen lever ofte sitt eget liv i skolehverdagen.

Dette synliggjøres også i sluttrapporten for den toårige pilotordningen, i regi av NTNU og NIFU på oppdrag for Utdanningsdirektoratet, som konkluderer med at få av lærerspesialistenes kollegaer har opplevd de som ressurser i sitt arbeid, og at ordningen er dårlig forankret innad.

LES OGSÅ: Sjokktall for skolene i Ringerike: Hver åttende elev blir mobbet

Denne rapporten bør kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande lese med lupe, for hun er virkelig på bærtur når hun i pressemeldingen prøver å forsvare lærerspesialistene med denne ordbruken:

«Evaluering av ordningen i de to første årene viser at det var store forventninger til at ordningen skulle bidra til bedre undervisningskvalitet i skolen.»

En kritisert ordning

Hvordan kan en statsråd forsvare å utvide en høyst kritisert ordning basert på forventninger til at den fungerer?

Nei, pengene som brukes på ordningen bør i stedet brukes enten til økte midler til etterutdanning for alle lærere som ønsker faglig påfyll rettet mot tidlig innsats, eller til å få på plass rammene som mangler i intensjonsavtalen om veiledning av nytilsatte, nyutdannede lærere.

Når kunnskapsministeren i en pressemelding 1. mars sier at hun og regjeringen skal fortsette satsingen på lærerspesialister, vitner det også om at statsråden mangler respekt for reglene i arbeidslivet.

Gjennom regjeringens satsing på lærerspesialister bryter de med tariffavtalene lærerne har.

Ny stillingskategori

Skolenes landsforbund, og vår tariffmotpart KS, har over årtier laget et lønnssystem for lærere, som vi forholder oss seriøst til. Kunnskapsdepartementet har nå opprettet en ny stillingskategori uten at partene i arbeidslivet er involvert. Dette er et angrep på den norske modellen i vår sektor, og slår en kile i det kollektive lønnssystemet.

Grande bør avvikle lærerspesialistordningen og erkjenne at regjeringen gjorde en feil da den ble innført som en toårig pilotordning høsten 2015. Lærerspesialistene skaper et A- og B-lag blant norske lærere.

Ordningen, som fortsatt kalles en pilotordning, er mildt sagt provoserende og mangler sidestykke i norsk lønnspolitikk. Den må skrotes snarest mulig.

Enig eller uenig? Si det her!

LES OGSÅ: Her leverer Hilde brevet som kan redde Hønefoss skole: – Bør lytte mer til folket

LES OGSÅ: Vant kampen mot lærer'n – Mads (17) suveren i Nyttårsløpet


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags