La oss løfte blikket sammen og velge det beste for elevene i Ringeriksskolen | Rektorer i Ringerike

VENNSKAP: - La oss være de gode voksne som skaper vennskap sammen med elevene våre i en periode hvor endringer kommer, fremholder rektorer i dette innlegget.

VENNSKAP: - La oss være de gode voksne som skaper vennskap sammen med elevene våre i en periode hvor endringer kommer, fremholder rektorer i dette innlegget.

Av
DEL

Valg 2019: DebattVi vil løfte blikket og bidra med flere perspektiver inn i skoledebatten i Ringerike.

Debatten har til nå hatt et ensidig fokus og en ensidig vinkling på bevaring av en skole. Ringeriksskolen er så mye mer.

Fremtidsrettede skoler 

Vi savner mer fokus på den gavepakken vi får med nye skoler i Hønefoss sentrum. Vi har gjennomgått store prosesser i flere år med representanter fra elever, foresatte og ansatte for å utvikle og utforme skolene. Vi får store og varierte læringsarealer, både inne og ute.

Nærmiljøet får en omfattende oppgradering av trafikksikringstiltak i tilknytning til de nye skolene. Det blir muligheter for kulturelle og idrettslige aktiviteter på ettermiddagene. Alt et nærmiljø kan ønske seg.

Mer praktisk og variert

Fra høsten 2020 innfører vi nye læreplaner. Eleven skal jobbe mer praktisk, variert og tverrfaglig. Det krever en større variasjon i læringsarealene enn det tradisjonelle skoler kan bidra med. Vi må utvikle og fornye de skolene vi har bestemt vi skal ha i Ringerike kommune, for å kunne møte dette.

Med ny skolestruktur og færre skoler får vi større muligheter til å knytte til oss flere yrkesgrupper inn i skolen, og bygge opp ulike kompetansemiljøer.

Det er en rekke oppgaver i skolen som krever en annen kompetanse enn det lærerne har. Vi vil bygge et godt lag rundt elevene våre.

Konsekvenser for Ringeriksskolen av å opprettholde tre sentrumsskoler: Å opprettholde og drive tre halvfulle barneskoler i Hønefoss sentrum, betyr at vi må drive skolene med den samme “potten” som om det var to skoler. Det innebærer at vi må ta midler fra alle skolene i Ringerike for å kunne finansiere dette.

Det betyr videre at vi kommer til å holde oss akkurat på lærernormen uten å kunne ha lærere og andre ansatte utover det. Det gode laget rundt elevene blir tynnere i rekkene.

Etterslep av vedlikehold på skoler har vært en utfordring i Ringeriksskolen i flere år. Vi nærmer oss en godkjenning av alle skolene når det gjelder inne- og utemiljø.

Det er det minste vi kan forvente å kunne gi elevene våre. Et minimum må være at skoler er godkjente innenfor lovfestede krav om blant annet inneklima. I dag er det for mange skoler som ikke er det. 

Skaper vennskap sammen

Det beste vi kan gi elevene våre når endringer kommer, er forutsigbarhet. Med omkamper, vinglete politikere og fokus på vennskap som splittes, skaper vi usikkerhet.

Elevene våre er flinke til å skape vennskap, og de aller fleste gleder seg over å få nye bekjentskaper.

La oss være de gode voksne som skaper vennskap sammen med elevene våre i en periode hvor endringer kommer.

Vi vil bygge det gode laget rundt elevene våre i de beste læringsmiljøene vi kan gi dem.

Rektorer i Ringerike:
Anne Cathrine Fjellvang
Tone Sandvik
Cecilie Formo Eriksen
Roy Korslien
Kjersti Søberg
Vibeke Eriksen
Siri Strømmen
Jan Ohren
Hege Margrethe Steiro
Ingunn Børresen
Geir Dahl
Benedicte Murstad Sollien

Jarle Hildeskår

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags