Hønefoss skole må bevares | Lise Bye Jøntvedt og Unni Carlsen (H)

FOR FREMTIDEN: - Ingenting kommer i morgen. Vi må nok se både fem og 10 år fram i tid, skriver Lise Bye Jøntvedt og Unni Carlsen.

FOR FREMTIDEN: - Ingenting kommer i morgen. Vi må nok se både fem og 10 år fram i tid, skriver Lise Bye Jøntvedt og Unni Carlsen.

Av

Planlegging av oppusset og ny Hønefoss skole må ses i et fem- til 10-års perspektiv. Så hva gjør vi i mellomtiden? skriver Høyre-kvinnene Unni Carlsen og Lise Bye Jøntvedt.

DEL

MeningerTrafikkfarlig og lang skolevei, kretsgrenser, to nye skoler, byplanen, befolkningsvekst i sentrum, boligpriser, hvem flytter hit og hvor vil de bo, behovet for en byskole – debatten om Hønefoss skole har veldig mange sider.

Vi, Unni Carlsen og Lise Bye Jøntvedt, mener imidlertid at vi må bevare Hønefoss skole som den sentralt beliggende byskolen den er.

Vår identitet

Hønefoss skole er en av våre identitetsbyggere. Skolen var byens stolthet og et signalbygg for byen da den ble bygget. Hønefoss fikk både middelskole og folkeskole!

Vi får lyst til å skyte inn her at når Hønefoss skole skal renoveres og påbygges, må vi unngå å ødelegge fasader.

Byplanen gir vekst

Har vi behov for en skole midt i byen? Vi mener at vi vil komme til å ha det. I byplanen ligger grunnlaget for at Hønefoss skole forblir nødvendig for byutviklingen.

Byplanen inneholder etter vår oppfatning alle de grep som behøves for at det igjen skal bli befolkningsvekst i sentrum og tilførsel av barn i skolepliktig alder. Kommunestyret skal vedta byplanen i september, før kommunevalget.

En by for mennesker

Hovedgrepet i byplanen er å gjøre Hønefoss til en by for mennesker, med gater og byrom der det er hyggelig å oppholde seg. Det er ikke mer enn omkring 1.000 personer som bor i sentrum i dag. Og så er det noen som lurer på hvorfor byen ikke syder av liv, og hvorfor omsetningen i butikkene svikter!

Men det skal bli til 5.000 sentrumsbeboere når byplanen er realisert. Det skal bygges et gjennomgående sykkelveinett så det blir trygt å sykle.

Gatene, sykkelveiene og fortauene skilles av trær og gress. Kollektivtrafikken har prioritet, og bussen skal sikres fremkommelighet. Det ligger i byplanen at bussene skal gå oftere slik at det blir mer attraktivt å bruke den.

LES OGSÅ: Avviser kritikken mot Jespers (7) lange skolevei: – Vi følger reglene

Når også nye gang- og sykkelbroer over Petersøya og over Kvernbergsund bro ved rådhuset er bygget, og deretter fra Ringeriksgata mot Støalandet og mot Eikli skole er ferdig bygget, og ikke minst videreføringen av elvelangs fra Petersøya til Schjongslunden er klar, ja da vil det være betydelig kortere og tryggere å gå gjennom Hønefoss.

Gode grep

Alle disse grepene er noe vil hilser velkommen. Ikke minst fordi dette vil gjøre Hønefoss til en by med universell utforming der både unge og eldre vil føle seg trygge og vil trives. Det er viktig for oss, som er spesielt opptatt av eldreomsorg og byutvikling.

Men ingenting kommer i morgen. Vi må nok se både fem og 10 år fram i tid.

Vi må heller ikke glemme at Hønefoss skole legges ned fordi den gamle bygningen ikke holder mål når det gjelder inneklima og arbeidsmiljø, og ikke tilbyr de spesialrommene og arbeidsforhold for elever og lærere som kreves i dag.

Vi har ikke lov til å drive skolen videre som i dag. Planlegging av oppusset og ny Hønefoss skole må ses i et fem- til 10-års perspektiv. Så hva gjør vi i mellomtiden?

Skoleskyss

Vi mener at skoleskyss er løsningen, selv om avstanden til skolen er under 4 km. I dag kjører drøyt 20.000 biler over bybrua hvert eneste døgn hele året igjennom.

Det sier seg selv at du ikke sender seksåringer, sjuåringer, åtteåringer eller niåringer som fritt vilt i den trafikken. Det synes allerede godt ved nye Benterud skole.

Foreldrene kjører til, og de henter. Skoleskyss vil redusere trafikken i sentrum, skape en trygg skolevei og gi oss politikere og rådmannen tid til å planlegge nye Hønefoss skole.

Unni Carlsen, listekandidat og Lise Bye Jøntvedt, kommunestyrerepresentant for Ringerike Høyre



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags