Marit Olberg: Skole i ressursnød

Lærer Marit Olberg er fortvilet over situasjonen i skolen i Ringerike. Illustrasjonsfoto: Mari Persson

Lærer Marit Olberg er fortvilet over situasjonen i skolen i Ringerike. Illustrasjonsfoto: Mari Persson Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Jeg vil så gjerne, men dere fratar meg mange av mulighetene. Budsjettkuttene merkes godt i en allerede er underbemannet skole, skriver lærer Marit Olberg i dette leserinnlegget.

DEL

Leserinnlegg Kjære politikere.  I dag leste jeg om gode tall og overskudd på 84 millioner for kommunen vår i fjor. Rådmannen roser samtidig medarbeidere som står på. Videre sto det at dette ikke ville gi romsligere budsjetter til unge og eldre med tanke på store investeringer i fremtiden. Det er ganske provoserende for oss som jobber med unge og opplever verre nedskjæringer nå, enn da vi var i Robek.

Færre og færre voksne

Røft overslag viser at Ringerike kommune har redusert skolebudsjettene med ca. 30%  de siste 10 årene. Vi har blitt færre og færre voksne i skolen fra år til år. Oppgavene øker omvendt proporsjonalt med lærertettheten.

I år har vi fått beskjed om budsjettkutt på 1%. Det høres lite ut, men det svarer til 2 stillinger fra januar 2017, eller 4 stillinger fra høsten 2017. 1% tilsvarer ca 10 % av voksenstaben ved skolen. Samtidig øker vi elevtallet med cirka 25 elever fra høsten. Det gir enda færre voksne per barn som igjen gir enda mindre tid til å følge opp hvert enkelt barn.

Praktiske fag blir teoretiske

1% fører til at vi mister mulighet til å dele klassene i praktisk estetiske fag på 8. og 10. trinn. Det vil si at praktiske fag som kunst og håndverk og musikk skal gjennomføres med nær 30 elever på en gang. Det er ikke gjennomførbart. Løsningen blir å gjennomføre faget med en elev per pult i klasserommet (det er ikke plass til fulle klasser i fagrommene) og med aktiviteter som kan gjennomføres ved egen pult og som i liten grad trenger veiledning. Praktiske fag blir teoretiserte. Politikere sier samtidig at vi skal gjøre skolen mer praktisk.

1% og enda noen prosenter fra tidligere også har ført til at vi har færre delingstimer i andre fag også. Med store klasser er det behov for mer deling/tolærer slik at man kan få til tilpasset opplæring og tid til å følge opp den enkelte elev. Jeg har forsøkt flere modeller for tilpasset undervisning i store klasser. Jeg har forsøkt å jobbe så smart jeg kan i disse fulle klassene. Jeg trenger uansett tid for å kunne følge opp hver enkelt elev. Men dere som har satt budsjettene, kanskje dere kan hjelpe meg? Kanskje dere har en oppskrift på hvordan jeg kan jobbe smartere? Vær så snill! Dere som legger opp til slike kutt har sikkert noen kloke tanker om det? For jeg kan heller ikke trylle. Jeg er født uten øyne i nakken og med kun ett sett hender og en normal arbeidskapasitet.

Jeg vil så gjerne

Vi må gjøre det beste ut av det er omkvedet. Vi har de budsjettene og de elevene vi har. Jeg vil så gjerne, men dere fratar meg mange av mulighetene. Budsjettkuttene merkes godt i en allerede er underbemannet skole. Jeg har supre kollegaer som fortviler over det samme som meg. Det er ikke like lett å holde motivasjonen oppe når vi ikke får ressurser til å gjøre jobben vår. Da hjelper det lite at elevene er flotte og yrket givende. Jeg ønsker ikke å være del av noe klagekor, men når 1% er mye mer en nok, må jeg si fra.

Ungdommene er verdt det. Kollegaene mine er verdt det - og jeg, jeg tror jeg er verdt det jeg også.

Nå ønsker jeg bare at dere politikere skal se det samme. Gi oss økonomiske rammer slik at mine kollegaer og jeg får gjort jobben vår. Vi vil alle ha en god skole med godt læringsmiljø, god faglig kvalitet og god utvikling for den enkelte. Det synes jeg kommunen skal ta seg råd til.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags