Sindre Nørgaard: Høyres styring og salgsiver

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserinnleggRegjeringen til Erna Solberg, dvs. Høyre og FRP + støttepartiene Venstre og KRF innførte ved årsskifte forhøyet dieselavgift på diesel og bensin. Den ble satt opp med hele 55 øre + mva. per liter.

Senterpartiet var forøvrig det eneste partiet som stemte mot forhøyningen av drivstoffavgiften.

Pendler fradraget ble også sterkt nedkuttet av Solbergs regjering fra og med 2016.

For sentraliseringspartiet Høyre liker heller ikke at folk pendler til jobb. Mao. en direkte distrikts fiendtlig politikk.

Veibommer

Solberg regjeringen har også Norges rekord i inntekter fra veibommer. Og Norge er annerledes, som det eneste landet som ikke aktivt har gratis omkjøringsveier. For alle skal tvinges med av Erna Solberg, og regjeringen. Hun har hatt fire år til å forandre situasjonen, men intet er forandret. Bare avgiftene er skrudd merkbart opp.

Et annet utslag av en slik holdning er kommunereformen, som også skulle tres ned over hodet til norske kommuner... Imidlertid var Høyre for 41 år siden et langt mer demokratisk parti, som ønsket frihet for kommunenes eksistens. Derav jobbet de iherdig for at Hole løsrev seg fra Ringerike.

I dag er politikken snudd på hodet. Makta og sentralisering skal råde for enhver pris, og demokratiet settes mest mulig til side. For EU banker på døra, og Erna Solberg inviterer, dvs. tilrettelegger mest mulig for en slik dårlig utvikling. Det på tross av to folkeavstemninger i mot.

Nå er vi så heldig at makta ikke fikk viljen sin her i distriktet på grunn av en våken kommunedebatt, anført av Senterpartiet. For du kan ikke tvinge folk og land vekk fra demokratiske beslutninger. Og det var Hole Høyre som primært gikk i mot at det skulle være folkeavstemning i Hole, om en eventuell sammenslåing av Hole og Ringerike. Senterpartiet ville derimot ha en demokratisk folkeavstemning. Det viser med tydelighet forskjellen både i riks- som lokal politikken.

Demokratiet har en fundamental historisk plass i Norge. Det skal ikke være de store som overkjører de små i ett og alt. Små- og mellomstore kommuner har også vist seg enda mer kostnads effektive enn de store.

Salgslisten til Erna Solberg

Så var det utsalg av Flytoget, som er en norsk kassasuksess i seg selv. Går med mange hundre millioner i pluss. Men salget av Flytoget har blitt satt på vent til etter valget. Det er for flaut og dumt, men selges skal det. Og det antageligvis til kinesere. Mens vi setter penger i oljefondet vårt, som kanskje kjøper et gammelt skrangletog i kina. Det er dårlig anvendt penger og politikk.

På salgslisten til Erna Solbergs regjering finner vi også Norsk Hydro og Statskraft. Etter Senterpartiets syn er det direkte uklokskap. Høyre selger altså det generasjoner har bygd opp i Norge, som gir rimelig el tilgang. Med andre ord gjenvinnbar grønn energi. Noe som er et pre for mye av den industrien som skaper mange arbeidsplasser og skatteinntekter, ikke minst i bygde Norge.

Tja, hvor går grensene egentlig for Høyres salgsiver! Kanskje selge Drammensveien 1, (Slottet) og lease den tilbake. Outsourche medarbeiderne, og la kineserne overta Garden! Det siste er selvsagt en spøk med brodd i.

Men hvor lenge skal vi selge arvesølvet, og i Høyres fremtidsperspektiv bli oppsagt i stillingene våre og utleid på dårligere vilkår, før du og jeg våkner opp!

Senterpartiet vil ha vannkraften, Flytoget, Norsk Hydro, mm, mest mulig i norsk eierskap i trygge arbeidsforhold. Ikke uklokt solgt, i et anfall av en naiv Høyre tankegang.

LES OGSÅ:

Sindre Nørgaard: 10 kroner holder til et par epler

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags