Kjøretøyet er i orden, men hva med sjåføren? | Øivind Brinchen

ANSVAR: - Eier har ansvar for at alt er i orden, sier avdeingsingeniør Øivind Brinchen i veivesenet. Dette bildet er fra en tidligere kontroll på trafikkstasjonen.

ANSVAR: - Eier har ansvar for at alt er i orden, sier avdeingsingeniør Øivind Brinchen i veivesenet. Dette bildet er fra en tidligere kontroll på trafikkstasjonen. Foto:

Av

– En russebuss kan ikke kjøres av hvem som helst, og den som kjører, må rette seg etter flere regler og bestemmelser, sier Øivind Brinchen i Statens vegvesen.

DEL

MeningerAlt må være godkjent før russetida kan starte. Også sjåføren av russebussen.

Russ og buss henger nøye sammen. Flere og flere har russebuss i stedet for russebil, og mange leier inn sjåfør til å kjøre bussen. En russebuss kan ikke kjøres av hvem som helst, og den som skal kjøre må også rette seg etter flere regler og bestemmelser.

La oss starte med tillatelsen for å kunne kjøre en russebuss. For det første må sjåføren ha førerkort klasse D.

Belønning gir krav

Så er det slik at kjøring av russebuss i hovedsak regnes som kjøring mot vederlag. Det betyr at føreren får en eller annen form for godtgjørelse som ikke nødvendigvis er penger.

Det kan være gratis mat eller drikke, gratis hotell, brus eller is, hva som helst. Det reiser kravet om at førerkortet må ha kode 95. I tillegg må det være en kjøreseddel. Da kan sjåføren utføre persontransport mot vederlag.

LES OGSÅ: Hønefoss sitt siste van-kull? | Ina Maria Finnerud

Over til hvor lenge sjåføren kan kjøre. Her gjelder de vanlig bestemmelsene for kjøre- og hviletid. Disse finnes på vegvesen.no. Det er flere bestemmelser, men i hovedtrekk gjelder disse:

Total kjøretid per dag er ni timer (ti timer to ganger per uke). Ny maksimalgrense for ukentlig kjøretid settes til 56 timer per uke og 90 timer over to uker. Dette er spesielt viktig for dem som er yrkessjåfører.

Bussen skal ha godkjent fartsskriver, og den skal være godkjent og kalibrert. En digital skriver fra etter 2007 krever et sjåførkort, mens de analoge fartsskriverne skal ha diagramskive.

LES OGSÅ: Russebuss: – Mye større, dyrere og mer å ta hensyn til

Eier har ansvaret

I russetiden kan det gjerne skje at noen vil sitte på bussen til et treff mot å betale seg inn. Da må det foreligge en tillatelse til å drive persontransport. Et slik løyve stedes ut til eier av bussen eller den som har råderett over bussen.

Til slutt er det greit å vite at den som eier eller har råderett over russebussen har ansvaret for at alle forhold om godkjenning av sjåfør og kjøretøy er i orden. Hvis du er i tvil bør du kontakte nærmeste trafikkstasjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags