Ble det for mye Møllers tran i byplanarbeidet? | Anne Rønningsbakk

SPENSTIG FORSLAG: Terje Dahlen, assisterende rådmann og byplansjef Inger Kammerud kommer med friske forslag om å tillate bygg på ti-tolv etasjer både på Tippen og Øya. På illustrasjonen ser du Tippen-området sett fra elva. Her er det tegnet inn flere høye hus og en Fossepromenade langs elva, i forkant.

SPENSTIG FORSLAG: Terje Dahlen, assisterende rådmann og byplansjef Inger Kammerud kommer med friske forslag om å tillate bygg på ti-tolv etasjer både på Tippen og Øya. På illustrasjonen ser du Tippen-området sett fra elva. Her er det tegnet inn flere høye hus og en Fossepromenade langs elva, i forkant. Foto:

Av

– Vi trenger en by med plass til flere innbyggere, ja. Men vi kan ikke bygge denne byen på bekostning av oss som allerede bor her, skriver Anne Rønningsbakk i dette leserinnlegget.

DEL

Meninger

Er byplanen laget for dem vi ønsker skal flytte hit, på bekostning av oss som bor her allerede? Er det skyline som skal gi oss egenart, eller blir høyhusene det som tar fra oss det som er oss?

Jeg innrømmer det med en gang. Jeg er innflytter. Når det er sagt, jeg har bodd i Hønefoss det meste av de siste 50 år og mener derfor at jeg kjenner litt til denne byen. Jeg har gått på Hønefoss skole, som snart legges ned, jeg gikk på den flunkende nye Hov ungdomsskole som nå står til nedfalls.

LES OGSÅ: Nå vil de ha 12 etasjes høyhus i Hønefoss

Jeg har vært gjennom år da jeg hatet alt denne byen sto for, og allikevel er jeg blitt så glad i denne byen og alle menneskene som bor her, og jeg har funnet det stedet jeg skal bo til jeg dør.

Anne Rønningsbakk

Hønefossing

Spenstig plan

Byplanen er spenstig og tøff. De har lagt mye arbeid i den, de som har jobbet med den. Nå er det på tide å sette en fot i bakken og se hvor vi egentlig vil og hvem vi egentlig er. Nå er det politikerne skal på banen og avgjøre vår framtid.

Ja, vi vil få flere innbyggere og forhåpentlig mer næringsliv når Ringeriksbanen kommer. Dette må vi ha plass til. 

Gangbruene over elvene er på høy tid å få realisert, slik at adkomsten til og fra sentrum blir enklere til fots og på sykkel. Elvelangs er også noe vi venter på og ønsker oss.

Men hva med området ved fossen? Tippen og Øya er, hvis området blir utnyttet riktig, en unik mulighet til å ta vare på særpreget vårt og invitere til bruk av elva. Dersom man anlegger grøntområde langs elvekanten på Tippen, vil det kunne bli et flott utgangspunkt for aktiviteter i elva. Jeg ser for meg frokost i det grønne, leie kanoer, padle til for eksempel Helgelandsmoen, der man kan få kultur, lokale varer og lunsj, før en buss tar deg tilbake til byen og kanoen blir tatt hånd om. Det hadde vært noe, det.

Høyblokker

Med høyblokker i dette området, vil det kun bli de som bor der som vil utnytte området, altså ikke akkurat inkluderende. I tillegg vil en høyhusbebyggelse i dette området skjære totalt med vår historie. Vi skal ikke glemme, og vi skal hedre tilblivelsen av Hønefoss som en industriby, befolket av arbeidere som sto på for å få sin rett til et anstendig liv.

LES OGSÅ: Vi har en unik beliggenhet | Frode S. Hagen 

Hattemakerrelieffet ved fossen som viser en milepæl i dette arbeidet, vil ikke på noen måte komme til sin rett omgitt av høyblokker som ingen arbeidere ville kunne ha råd til å bo i og ingen lokale ville ha midler til å starte virksomhet i.

Utbygginga av rutebilstasjonen og drosjetorget har gitt oss tomme forretningslokaler der ingen har råd til å drive forretning, i hvert fall ikke de lokale. Dette har kommet i tillegg til at de tetter igjen tidligere åpne plasser som tidligere ga mulighet til å puste. Vi har sett de siste årene hvem som overlever når de starter forretningsdrift i Hønefoss.

Kjeder med storkapital

I sentrum, med skyhøye husleier, vil det kun være kjeder med storkapital i ryggen som kan etablere seg. Vi ser dog at de som har etablert seg på nordsida av byen, fra Nordre torg og nordover, har mye lengre levetid. Kan dette ha noe å gjøre med nivået på husleiene?

Hva slags virksomhet vil vi ha i sentrum? Kjedebutikker der alle varer kan kjøpes billigere på nett, eller lokal virksomhet som gir oss en merverdi utover det vi like gjerne kan få hjem på døra?

Til slutt en liten kommentar til byråkratene, som selvsagt jobber etter et mandat. Det er ikke slik at Bane Nor har bestemt at Ringeriksbanen skal bygges. De kan heller ikke stille slike krav om at vi skal «ødelegge» et helt sentrumsområde for at dette skal bli en realitet. 

Vi trenger en by med plass til flere innbyggere, ja. Men vi kan ikke bygge denne byen på bekostning av oss som allerede bor her. Vi utgjør tross alt 75 prosent av den framtidige befolkninga. Det er vår by nå og det skal være vår by i framtida. En inkluderende by med respekt for egen historie.

Et lite tips helt til slutt. Det ble sagt på byplanmøtet at det skal være mulig å kjøre til byen, men gjennomfartstrafikken vil vi ha slutt på. Enkelt. Gjør det umulig / ulovlig å kjøre gjennom byen. Altså, kommer man til sentrum over bybrua, må man samme vei ut igjen. Skal du fra nordsida til Hvervenkastet må du kjøre nyveien. Den har ligget der i snart 30 år og den virker. Biltrafikken i sentrum vil naturlig begrenses og det vil bli bedre plass til gående, utrykninger og kollektivtrafikk.

Lykke til, politikere, dere har en viktig og vanskelig jobb. Glem aldri hvem vi er og hvor vi kommer fra. En by som gir fra seg sitt særpreg, blir fort et tomt skall.

LES OGSÅ: Krever Hønefoss skole inn i ny byplan

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags