Bør vi få bompenger for å få bukt med køene? | Atle Olav Ljåstad

DEBATT: Atle Olav Ljåstad, mener noe må gjøres med trafikkavviklinga i Hønefoss. Han tar til orde for bomring, men også betydelig flere bussavganger og innfartsparkeringer.

DEBATT: Atle Olav Ljåstad, mener noe må gjøres med trafikkavviklinga i Hønefoss. Han tar til orde for bomring, men også betydelig flere bussavganger og innfartsparkeringer. Foto:

Av

I dette leserinnlegget ber bypatriot Atle Olav Ljåstad oss tenke tanken: Går det an med en bomring rundt Hønefoss – mot å øke antall bussavganger betydelig?

DEL

Valg 2019 - DebattHvordan løse trafikkproblemene gjennom Hønefoss? Å løse dette med nye veitraseer over/under bakkenivå, tunnel, rundkjøringer og bruer har vist seg å bli for kostbart, og kanskje ikke løse problemene likevel.

Det mest effektive virkemiddel er nok å sette en bomring på innfartsveiene til byen. Eksempelvis 30 kroner i bompenger. Dette vil ramme de som er avhengig av å passere bommen hver dag, f.eks. på vei til jobb.
Kanskje disse kunne få et moderasjonskort eller få kompensert dette på en eller annen måte?

Vil det ikke også ramme forretningene i byen? Ikke nødvendigvis, tror jeg.

Tenker på muligheten av å benytte bompengene til å kompensere dette ved å sette ned kollektivprisen til det halve, og ha kontinuerlig bussforbindelse mellom byen og til Haug, Heradsbygda, Hvervenmoen og Nordsida, helst med bare ett kvarters mellomrom for hver bussavgang.

I tillegg etablere store parkeringsplasser på Nordsida, Veien, Hvervenkastet og i Haug, og med gratis døgn-parkering.

Dessuten er det viktig å få til gode sykkelveier ut til alle bygdesentrene Haug, Hallingby, Jevnaker, Tyristrand, Sokna, Ullerål og Heradsbygda, på de steder hvor dette mangler.

Kan dette være en mulig løsning på trafikkproblemene og skape en mer miljøvennlig by? Kanskje noe politikerne bør få utredet seriøst?

La oss få sykkelbyen og miljø- og trivselsbyen Hønefoss med et blomstrende forretningsliv og kulturliv, og hvor en slipper å ergre seg over å stå i lange bilkøer og stadig møte på rødt lys!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags