Avkjøringsrampe – er det mulig? | Lars Korneliussen

MED BIL OG SYKKEL: Forslag til løsning fra Lars Korneliussen.

MED BIL OG SYKKEL: Forslag til løsning fra Lars Korneliussen. Foto:

Av

– Jeg får vondt i magen av forslaget om å lage en avkjøringsrampe fra bybrua og ned på Tippen i Hønefoss, sier Lars Korneliussen i dette innlegget.

DEL

MeningerEtter å ha lest noen innlegg i Ringerikes Blad hvor det i fullt alvor snakkes om å lage en avkjøringsrampe fra den gamle bybrua og ned på Tippen, ja så får jeg litt vondt i magen. Da er vi like langt, for ikke å si kort.

Derfor kommer jeg med dette innspillet i forbindelse med ny byplan som jeg velger å beskrive med to fiktive reiser gjennom byen, en sommerdag noen år fram i tid.

Den ene (markert i blått) er en reise med bil fra E16 – Hvervenmoen til «Gummikrysset» øverst i Hønengata der veien til Jevnaker starter.

Den andre (markert i grønt) er en reise på sykkel fra Hovsmarkveien ved Ullerål skole og opp på Hvervenkastet hvor jeg skal være kl. 15.

Lars Korneliussen

Innbygger

Hønefoss

I min elektriske bil tar jeg av E16 omtrent ved dagens avkjøringsrampe litt øst for Ringerike sykehus.

Jeg kjører inn i en tunnel som består av to løp og til sammen fire kjørebaner, ut av tunnelen og deretter på ny bru og noe vei, nesten rett inn i Kongens gate. Gjennom Kongens gate som nå har tre felt.

Etter Kirkegata ved Steinhuggeriet kjører jeg inn på en ny flott kombinert bru for biler, gående og syklende. Jeg snur meg til venstre og ser Hønefoss Bru (Tronruds minne på folkemunne) med fossen bak som i dag går hvit og solen som lager regnbue i vanndråpene.

Den nye brua går så å si rett inn i Hønengata. Deler av det gamle Lys og Kraft-bygget (Strandgata 3) er fjernet. Inn i Strandgata, med Riddergården på høyre side, og her ser jeg det fortsatt er litt trangt.

LES OGSÅ: Hvor er løsningen som gavner bilistene? | Vegard Persvold (Frp) 

Ut i Hønengata ved Glatveds gate, der åpner gaten seg igjen til tre felt. Tre felt helt til «Gummikrysset». Trafikken går jevnt i ca. 40 km/t, og jeg sitter og tenker på om det lar seg gjøre å lysstyre kjøreretningene ved eventuell kø. Det klarer de i utlandet. Eksempelvis, om morgenen er to felt åpne inn til sentrum? Vipps, så var turen over, eller skal jeg ta en tur til Jevnaker, på nye veier ...

Så var det sykkelturen (strekningen er i høyeste grad også for gående). Opp på sykkelsete, trå i gang. Nedover Elling M. Solheims vei, ut i Flattumveien og ned bak Kiwi.

Her har Ringerike kommune vært flinke og laget en gang og sykkelvei (nesten som en vanlig vei..). Veien går som sagt bak Kiwi, krysser Krokenveien, Slettåkerveien, og fortsetter inn i en i kort tunnel under jernbanen og rett inn i Parkgata. Er det mulig! Nedover Parkgata, dette går fort.

I svingen Parkgata/Nygata, nedenfor Sankthanshaugen, har kommunen igjen lagt det til rette. En sykkelvei (i bakgårdene) langs foten av haugen og som ender ut på Nordre torg.

Inn på gamlebrua, til venstre ligger den nye brua, sponset av Viken fylkeskommune, den ble flottere enn Ypsilon i Drammen!

Fra brua og inn i en brei «gangtunnel». Forbi framsiden av Samfunnshuset og inn på Søndre torg, nedover Storgata og inn på Kvernbergsund bru som nå har biltrafikk. Utover Osloveien, oppover bakken mot Hvervenkastet. Phu, det var litt av en etappe! Men jeg rakk det.

LES OGSÅ: Dette kan bli den nye brua i Hønefoss: Skal lede busstrafikk over Petersøya 

Er det mulig å lage to slike parallelle traseer, én for motorkjøretøy og én for gående og syklende helt avskjermet fra hverandre? Hvis svaret er ja, ja da kan vi si at kommunen har lagt det til rette.

Dette var et lite innspill vedrørende ny byplan. Det høres jo litt drøyt ut med tunnel inn mot elva ved Schjongslunden, men Osloveien opp mot Hvervenkastet er trang og grunnforholdene er ikke de beste. Så kanskje en gang i framtiden.

PS: Hønefoss bør for øvrig ha to omkjøringsveier, én øst som nå og én vest på Hadelandsveien over Lisletta. Trafikken inn/ut fra ny bydel ved det gamle meieriet bør i stor grad ledes ut og inn på omkjøringsvei Øst, og ikke nødvendigvis inn i byen.     

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags