Axel J. Holt: Takk, Rolf løypebas!

RINGKOLLEN: Axel J. Holt etterlyser løyper på Uglaveien og over til Spålsveien når det er for lite snø i terrenget.FOTO: FRODE JOHANSEN

RINGKOLLEN: Axel J. Holt etterlyser løyper på Uglaveien og over til Spålsveien når det er for lite snø i terrenget.FOTO: FRODE JOHANSEN

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserinnleggSøndag 5. februar var en spesiell dag. Det snødde, parkeringsplassen på Ringkollen var på det nærmeste full og Treningsrunden var mer enn farbar. Blide fjes, glade kommentarer. Hele spennvidden fra familier med pulk til treningssugne birkebeinere. Glemt var dagsturer til Sjusjøen, parkeringskaos på Brovoll og grøftekjøring i Svenodalen. Nå var vi her igjen!

Kreativitet

Løypebas Rolf Storbråten har til nå hatt en trøblete sesong og en svært vanskelig arbeidsdag. «Det snør ikke skispor», heter det i Skiforeningens vervekampanje. Det blir uansett ikke spor eller løyper når det ikke snør i det hele tatt.

Da blir oppfinnsomhet og kreativitet hos løypebasen satt på prøve. De fnuggene som faller må behandles forsiktig og tas vare på. Gode eksempler på hvordan den vanskelige føresituasjonen kan løses, ser vi rundt Tverrsjøstallen i Jevnakeralmenningen og på Brovoll i Lunner. På veier som ikke brøytes for biltrafikk, har løypemaskinene gått flittig og skapt optimale forhold av (nesten) ingen ting. Vi er mange som er blitt godt kjent med Sinnerdalen og Øljaveien, og noen av oss her i distriktet har vært flittige brukere av tilbudet innover mot Korsvannet og Snellingen i Lunner.

Ny avtale

Da melder undringen seg: Det finnes da slike veier her i området rundt Ringkollen også? Både Rolf og forgjenger Svein kjørte da vitterlig på Uglaveien og over til Spålsveien fra november/desember, inntil snømengdene ble så store at det ble mulig å sette spor i terrenget.

Gjennom årene opparbeidet Ringkolltraktene seg et renommé som et av de første og sikreste treningsområdene for langrenn i rimelig reiseavstand fra Oslo, nettopp takket være sporene på disse veiene.

I vinter har dette endret seg til undring og frustrasjon for tusenvis av små og store langrennsløpere og vanlige mosjonister. Troverdige kilder hevder at både Uglaveien (fra Jonsetangen til vannet Store Ugla) og traséen over til Spålsveien ikke lenger (bare denne vinteren?) skal kjøres med løypemaskin/scooter med sporsetter.

Her er det tydelig at inngåtte avtaler ikke gjelder lenger. Det må da være mulig å sette seg til forhandlingsbordet med sikte på ny avtale? Hvor er grunneiere, skogeierlag og veistyrer i dette bildet? Hvor er Skiforeningens lokalutvalg og Ringerike kommune?

Snuble i startblokka

Distriktet står foran grunnleggende endringer i årene framover. Vi forventere stor økning i folketallet, mye basert på tilflytting. Arbeidsplasser og boliger har høy prioritet. Vi har gode tilbud i form av kultur og idrett, noe som gir distriktet en klar konkurransefordel sammenliknet med andre områder i Oslo-regionen. Det blir å snuble i startblokka, ikke å leve opp til de rike skitradisjonene på Ringkollen.

For egen del er det et paradoks at den beste løypeprepareringa har jeg funnet i Oslo, fra Skansebakken i Sørkedalen og opp mot Heggelia (i Ringerike). Bare så synd at det blir 65 km hver vei fra hjemme på Teglverket på Hønefoss.

La ikke denne saken strande på en manglende avtale. Det er ingen fare med Espen Askeladd. Han finner alltids en utvei. Det er verre for Per og Pål.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags