«Jeg ønsker meg tog», sto det øverst på julegaveønskelista til de fleste gutter på 1960-tallet.

Den gang var det snakk om Marklintog, som ga muligheter for en hverdag med stor kreativitet og en drømmetilværelse for en guttepjokk.

Men, selv om mange fikk ønsket sitt oppfylt var det mange som dessverre fikk svaret: «Nei, det har vi dessverre ikke råd til i år.»

En viktig lærdom uten tvil. Arbeiderklassens barn har alltid vært nødt til å måtte prioritere.

Derfor synes jeg det er godt å høre konsernsjef for Bane Nor, Gorm Frimannslund, klart og tydelig si ifra at alle kan ikke få tog – nå, selv om mange av flere og gode grunner ønsker seg det.

BAKGRUNN:

Terje Olsvik

 

Rykket forbi bilselgere

Stortingspolitikere på stemmesanking har rykket forbi bilselgere på listen over yrkesgrupper med liten troverdighet for lenge siden. Det loves prosjekter i alle himmelretninger, presset fram av mange interessegrupper og hva som gjør seg på partiprogrammet.

Pengestyringsevnen til de folkevalgte kommer blant annet godt fram i Stortingets byggesak der regningen har steget fra 70 millioner til nå 2,3 milliarder.

Så når stortingspolitikerne den siste tiden, på flere områder, viser at de ikke kan ture fram som de vil, er det bra at noen varsler at alle kan ikke få det de begjærer.

Trenger vi den?

Et spørsmål jeg oftere og oftere stiller meg når jeg er på «bare se, men ikke handle-tur» på Hvervenmoen er: «Trenger jeg dette eller blir det brukt en gang og knapt nok det?»

Endelig et handlested med parkeringsplasser, toaletter og store lokaler, der vi menn kan få kose oss med ting og tang vi vel strengt tatt har nok av fra før.

Det samme spørsmålet bør stilles når det gjelder Ringeriksbanen.

Trenger vi den strengt tatt?

Blir det mange nok som vil bruke den? Eller er det bare noe vi gjerne vil ha?

Viktig for hvem?

Reisetiden med Bergensbanen forkortes med en time for passasjerer som starter fra Oslo. Ja vel, hvor mange er det viktig for? De som tar nattoget får jo sove en time mindre og de på dagtoget, ofte turister, har god tid og vil se natur framfor en mørk tunnel. For dem som kjører Hønefoss-Bergen og tilbake har det ingen betydning.

De som har hytter langs Bergensbanen og som nå står i «firehjulstrekksuvkø» i Sandvika fra kl. 11 fredag og senere ved Hvervenkastet, fullastet med merkevarer, kommer aldri til å stille på Oslo S, skifte til skiutstyr og truger for å vandre oppover fjellhytteveien i snøfokk og kuldegrader.

Pendlere som skal til for eksempel Nittedal/nord for Sinsenkrysset kjører vel ofte flere sammen i bil. Pendlere til for eksempel Vøyenenga vil vel fortsatt kjøre bil/buss framfor tog til Sandvika og buss derfra.

Jevnakerfolk som nå tar buss vil kanskje fortsette med buss når de først har satt seg ned.

Jeg er forholdsvis ofte i Oslo, men da har jeg gjerne bilen full av saker som skal leveres til familien.

Skal jeg i stedet ta bilen til Hønefoss, bære et par lenestoler på toget, før jeg tar Holmenkollbanen videre?

Parkeringsplasser

De som en sjelden gang skal oppleve storbyen på kulturbesøk skal da etter planen først gå eller sykle til Hønefoss eller Sundvollen i turklær, skifte de svette klærne med penklær og dandere håret på plass på toget eller på konserthuset – før det skiftes til sykkelantrekk igjen på hjemtoget før Vesternbakken forseres ved midnattstider.

Hvor mange parkeringsplasser/sykkel/elsykkelplasser er det tenkt på?

I Sande i Vestfold ble parkeringsplassen sprengt på kort tid. Ikke fordi bilene var for store, men plassen var for liten. 100 kroner måneden for parkering er en meget pen og forsiktig start på enda en ny avgift, men hvor høy blir avgiften om 10 år? Nok et eldorado for parkeringsvaktene i framtiden.

En tunnel er ikke et ønskested for de med klaustrofobi. Mange har nok angst for nåværende biltunneler, og enhver nyhetssending med togstans i t-banetunnelene eller biltunnelene øker ikke sjansen for at de vil stå først i køen når Sundvolltunnelen skal åpnes.

Buss for tog vil når Ringeriksbanen åpnes dessuten være svært aktuelt i mange år framover.

Men, de som har arbeidssted i kort avstand fra Oslo S, og nærmere enn nåværende bussholdeplass, vil uten tvil ha fordeler.

Studenter som heller vil bo hjemme framfor å betale dyre husleier i Oslo, vil tjene på det.

Etter Kalvsjøblakken

Jeg skulle jo anta at Bane Nor har gode data å bygge på når det gjelder reisegrunnlaget og jeg tror som meg at det ikke vil være nok folk som vil benytte dette toget.

Det som også er merkelig med togpolitikken er for eksempel at her på Jevnaker ligger sporet nesten ubrukt etter at Kalvsjøblakken ble nedlagt i 1985. Her tok mange toget på jobb til Oslo i gamle dager. Nå må man kjøre til Roa for å ta toget.

På en framtidig Ringeriksbane skal man kanskje ikke stoppe på Avtjern for å ta med folk.

Er det viktigst å få toget raskest mulig til endestasjonen eller å frakte folk?

Jeg tror at de som ønsker befolkningsvekst og næringsutvikling i denne vakre regionen har mye å spille på.

Må bli kvitt stempelet som latterlig

Det er bare et tidsspørsmål før oslofolket innser at min barndoms by ikke er Norges beste sted å bo. Elbiler med ladeledninger over fortauene har gjort byen om til en spagettirett av snubletråder, parkering innenfor ring 3 er et mareritt, boutgiftene for å ha tilgang til caffelattebutikkene koster mer enn det smaker.

Alle tog på hele Østlandet skal på død og liv presses gjennom den samme tunnelen, og dette vil føre til enda mer maurtue av folk og oftere togstanser i tunnelen.

En positiv markedsføring av denne regionen er viktig. Hønefoss bør også i framtiden forsøke å bli kvitt det latterlighetsstempelet, som haldensere også sliter med, og de som representerer området i tv-media bør forsøke å ordlegge seg uten banneord i hver setning.

Kloke hoder er det nok av i området og alle bedriftene for framtiden må ikke ligge et par steinkast fra Karl Johan.

Økt livskvalitet

Hyttefolkene på vei gjennom området bør bli stoppet og spurt om å gi tre gode grunner for at de ikke kan flytte fra Oslo til Ringerike. Mange vil bli svar skyldig.

Hver ny innbygger vi kan redde fra et kanskje uønsket eller unødvendig storbyliv og gi et bedre liv her på Ringerike/Jevnaker/Hole, vil være en seier for økt livskvalitet og en berikelse av befolkningsmassen.

Og det beste med dette er at vi ikke trenger å vente på et hull i fjellveggen for å sette i gang.