Enda flere grunner til å bygge kryss | Frederik Skarstein, Fossen Utvikling AS

KART: Her er kartet over ny kryssløsning ved Helgelandsmoen. Den vil koste bare halvparten av det den forrige løsningen var tenkt å koste.

KART: Her er kartet over ny kryssløsning ved Helgelandsmoen. Den vil koste bare halvparten av det den forrige løsningen var tenkt å koste. Foto:

Av
DEL

MeningerMorten Klokkersveen er daglig leder for Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16. I avisen forrige fredag blir det klart at de går for liten fylling i Sundvollen. Dette er enda et argument for å bygge motorveikryss på Helgelandsmoen!

Fyllingen ble for dyr og Fellesprosjektet visste ikke hvordan pengene skulle forrente seg. Staten må spare penger, for å bruke pengene andre steder. Jeg mener staten bør bruke noe av disse pengene på Helgelandsmoen.

Det er i grunn bare å regulere inn dette krysset først som sist. Flere tusen nye arbeidsplasser kan skapes, dette har nasjonal betydning. Samfunnsøkonomien i motorveikrysset er positiv med godt over hundre millioner kroner. Kjære Klokkersveen: Tar du avgjørelsen om å bygge krysset tjener samfunnet godt over hundre millioner på avgjørelsen din. Ingen investor ville unngått denne solide investeringen.

Frederik Skarstein

Fossen Utvikling AS

Ikke nok med det. Nå sparer altså Klokkersveen millioner på Sundvollen. Nok til å finansiere krysset på Helgelandsmoen fire til fem ganger. Klokkersveen kan ikke bare kutte i alt de har lovet i Hole, han må gi noe tilbake også. Mindre plass til utvikling på Sundvollen gir dessuten økt behov på Helgelandsmoen.

Krysset er så viktig for Buskerud og Viken fylkeskommune, at fylkestinget har nedsatt en egen tverrpolitisk prosjektgruppe, bare for å jobbe for krysset. Hvilket signal! Så vidt meg bekjent er det ikke så ofte fylkestinget gjør sånt.

Fylkeskommunen forutsetter bygging av motorveikryss, Holes folkevalgte ble forrige måned enige om å kreve det. Tydeligere blir det ikke. Fellesprosjektet har ikke noe valg; de må regulere inn dette viktige lokale, regionale og nasjonale samferdselsprosjektet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags