Det eneste som betyr noe for Bane NOR, er kostnader | Kåre Bech

KOSTNADER: I dette innlegget trekker Kåre Bech paralleller mellom Ringeriksbanen og Follobanen.

KOSTNADER: I dette innlegget trekker Kåre Bech paralleller mellom Ringeriksbanen og Follobanen. Foto:

Av

– Uavhengige fagfolk mener uforutsettposten på 40 prosent i helhet vil gå med i dragsuget, og bringer kostnadene opp i 84 milliarder kroner, skriver Kåre Bech i dette innlegget.

DEL

MeningerRingeriksbanen er Bane NORs suverent største prosjekt noensinne. Den eneste motstand som betyr noe for Bane NOR er kostnader. Det er derfor helt nødvendig å legge fram en byggesum man tror Stortinget kan godta.

Utgangspunktet er 2015. Da ble Fellesprosjektet priset til 26 milliarder kroner, hvorav 20 milliarder kroner for banen og 6 milliarder kroner for resterende del av ny E16. (Bjørum–Hønefoss).

I 2018 har Fellesprosjektet vokst til 32 milliarder kroner. ifølge Knut Sørgaard, Bane NOR. Av dette kan utledes at ny pris for banen blir 24.6 og for veien 7.4 milliarder kroner. I det følgende har jeg ikke trukket inn ny E16 som en del av Ringeriksbanen –det er to vesensforskjellige anlegg.

Når avstanden Sandvika–Hønefoss er 40 km blir gjennomsnittsprisen pr. km for Ringeriksbanen 0.65 milliarder kroner. Hvis noe av den innlagte «buffer» på 40 prosent av anleggskostnadene må tas i bruk, stiger selvsagt utgiftene tilsvarende.

Kåre Bech

Sundvollen

Siden Bane NOR nødig lar andre kikke i kortene sine, må vi ha noe å sammenligne med. Et nærliggende sammenligningsgrunnlag finner vi i Follobanen. På nettet opplyses at prislappen blir 18 milliarder kroner. Dette rimte ikke med tidligere kunnskaper.

I samtale med Bane NOR/Follobanen ble svaret at 18 milliarder kroner var foreldet og ny pris satt til 26 milliarder kroner for den 22 km lange strekningen Oslo–Ski.

LES OGSÅ: Jernbanen fra Hønefoss til Follum blir elektrisk 

Dette gir en pris på omtrent 1.2 milliarder kroner pr. km – tre år før ferdigstillelse. De fleste antar at km-prisen for Follobanen sannsynligvis vil overstige 1.5 milliarder kroner, når alle kostnader medtas.

For å nærme oss en mer realistisk pris på Ringeriksbanen enn hva Bane NOR opererer med, kan vi trygt regne 1.5 milliarder kroner pr. km som gir en teoretisk banekostnad på 60 milliarder kroner.

Uavhengige fagfolk mener uforutsettposten på 40 prosent vil i helhet gå med i dragsuget og bringer kostnadene opp i 84 milliarder kroner. Follobanen er omtrent halve lengden av Ringeriksbanen. Ringeriksbanen byr på usammenlignbare større og flere vanskeligheter enn Follobanen.

Av tallenes tale, ifølge Bane NOR, kan vi lese at Ringeriksbanen likevel kan leveres for en lavere pris enn Follobanen! Her opphører all logikk og dokumentasjon fra Bane NOR!

LES OGSÅ: Utsettelse gir bedre løsninger | Knut Sørgaard

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags