Gå til sidens hovedinnhold

Ketil Solvik-Olsen: Ringeriksbanen kommer

Artikkelen er over 3 år gammel

– I opposisjon har AP langt større ambisjoner og krav enn de noen gang forsøkte levere da de har styrt landet selv, skriver samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen i dette leserinnlegget.

Leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen. En kraftig økning i de årlige bevilgningene de siste årene reflekterer at ambisjonene er høye.

Satsingen skal imidlertid bli enda sterkere. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er hele 45 prosent av midlene til utbygging satt av til jernbaneprosjekter. Samtidig har vi reformert jernbanesektoren.

Målet er å gi passasjerer og næringsliv et enda bedre togtilbud, samtidig som vi sikrer at de stadig høyere bevilgningene til jernbanen blir brukt mest mulig effektivt.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister, Frp

 

Større ambisjoner i opposisjon

Bare i 2018 skal det brukes rundt 2,2 milliarder kroner til å planlegge og designe nye jernbaneprosjekter rundt om i landet. Det er cirka en firedobling av nivå under dagens regjering.

En betydelig andel går til å forberede bygging av Ringeriksbanen. Arbeiderpartipolitikerne fra Buskerud klager likevel i et leserinnlegg i Ringerikes Blad 14. desember. De mener Ringeriksbanen må fremskyndes.

I opposisjon har AP langt større ambisjoner og krav enn de noen gang forsøkte levere da de har styrt landet selv. Men i opposisjon har AP gått i luksusfellen – fordi de lover ting de ikke har planlagt å finansiere. Selv om dugnad er bra, så tror jeg ikke folk flest jobber gratis når infrastruktur skal bygges.

Full fremdrift

La meg minne om at det er full fremdrift i det pågående planarbeidet. Det er dermed ikke for lave bevilgninger til planleggingen av prosjektet, slik Arbeiderpartiet antyder. Faktisk gjør fremdriften i planleggingen det mulig med byggestart i 2021, forutsatt at Stortinget bevilger penger til prosjektet.

Prosjektet jobber etter en fremdriftsplan der forslag til reguleringsplan sendes på høring første halvdel av 2018, og vedtas i løpet av året. Med regjeringens forslag til bevilgninger til planlegging kan ekstern kvalitetssikring gjennomføres i 2019, forberedende arbeider i 2020 og hovedarbeidene starte opp i 2021.

LES OGSÅ: – Jeg er ikke ute etter erstatningspenger, men erstatningsjord.

Sikret god fremdrift

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet - Hønefoss vil være et av de største samferdselsprosjektene vi gjennomfører i moderne tid. Det vil gi en betydelig kortere reisetid fra Hønefoss til Oslo, og utvider dermed bo- og arbeidsmarkedene betraktelig. Jeg er helt enig i at det er et viktig prosjekt. Det viser også regjeringen gjennom bevilgninger som sikrer god fremdrift i planleggingen.

Det har vært snakket om Ringeriksbanen i over 150 år. Da den rødgrønne regjeringen la fram Nasjonal transportplan 2014-2023 i 2013, ble det satt av litt penger til planlegging i perioden 2018-2023. Etter at vi kom i regjering for fire år siden, satte vi fart på prosjektet. Mens den rødgrønne regjeringen skjøv prosjektet foran seg, har vi prioritert store summer til planlegging og skissert ferdigstillelse i vår Nasjonal Transportplan. Dette gjør at en over 150 år gammel idé endelig blir realisert.

Les også

Ivar Gunnar Lia: Kan ikke banemotstanderne si det som det er, at de jobber for andres interesser?

 

Kommentarer til denne saken