Skammens inntog på Bergensbanen | Terje Olsvik

MÅ PÅ BANEN: - La meg se banevokterne på banen der potensielle Bergenstogtilhengere muligens er, og ikke avbildet på Hønefoss stasjon, oppfordrer Terje Olsvik i dette innlegget.

MÅ PÅ BANEN: - La meg se banevokterne på banen der potensielle Bergenstogtilhengere muligens er, og ikke avbildet på Hønefoss stasjon, oppfordrer Terje Olsvik i dette innlegget. Foto:

Av

Med overskriften «Flyskam og klimaangst hjelper Ringeriksbanen?» undrer jeg på om dette er en påstand eller et spørsmål.

DEL

LeserbrevLikeledes brukes Ringeriksbanen og Bergensbanen om hverandre. Det er vel tidsforkortelsen på Bergensbanen, fra Oslo til Bergen, tur-retur, som skal konkurrere med flytiden?

Kortere tidsbruk skal gjøre togbruk mer attraktivt og utslippene vil reduseres.
Likeledes er det Bergensbanen, som ifølge eksperter, skal ta over hyttefolkets bilkjøring til fjellhyttene på strekningen.
Samtidig bør vel også de 24 meter lange tungtransportene kunne bruke toget oftere, framfor å kjøre som gale på smale veier.

Jeg føler at «Banevokterne» viser at de mangler både trøkk i arbeidet, tro på sine argumenter og faktisk er usikre på hva politikerne inne i hovedstaden egentlig mener, for en forkortet Bergensbane, når de nå trekker fram flyskamkortet og håper at det skal trumfe saken igjennom.

Det virker som om dere sliter med å få tent de rette folkene til å bli med på deres ønskelige folkebevegelse, slik at også politikerne blir presset til å få en fortgang i arbeidet.

Noen forslag som muligens kan hjelpe.

Dere kan starte arbeidet på Gardermoen og Flesland. Stille dere opp i avgangshallen og spørre passasjerene om de har flyskam. De som ikke har det, går sikkert rett forbi. Men kjenner jeg bergenseren rett, så går sikkert kjeftamentet som en mitraljøse.

De som har blitt smittet av flyskam, bør få høre argumentene dere har, og bli med i folkebevegelsen. Dere kan fortelle om nattoget vil starte senere på kvelden, eller komme tidligere fram om morgenen. Hva skal man for eksempel bruke den innsparte tiden på i byene fra kl. 05.00? Vil turistene bli glade for at den vakre turen blir kortere?

Synes de det er ok at svenske jernveger, etter at de mest sannsynlig har utkonkurrert Vy på denne indrefileten av Norges togstrekninger, skal få servere korv og potatismos og ikke som nå, forbudte plastinnpakkede brødskiver?
Svenskene har allerede sniksatt svenske navn på en stasjon. For eksempel, Myrdal, etter den svenske nobelprisvinneren Alva Myrdal.
Stakkars Vy, har kun malt et par vogntog grønne, kun sydd en prototype av uniformen i stor størrelse og har allerede sendt mange medarbeidere til synsundersøkelse etter at de har prøvd å lese den nye logoen.

Denne forhåpentligvis positive gjengen skal dere slå sammen med de moderne miljøbevisste teslasteronpåvirkede bilistene som dere skal møte på ladestasjonen på Vik, når de lader opp til helgen. Disse er sikkert mer enn vanlig interessert i hvordan de nå skal spare tid og bli enda mere miljøforkjempere enn de allerede er, der de kjører videre med de velfylte koboltbatteriene plukket fram av barnehender.

Bilene vil heretter kunne parkeres på egnede plasser i Oslo eller i Sandvika, med kort gangavstand til Bergensbanen.
Dermed blir fredagstrafikkøen ved Hønen som starter kl. 10:00, som muligens nå skyldes at befolkningen innenfor følger en helt annen tidssone, bli redusert betraktelig. De vil heretter kunne holde arbeidsdagen ut, og bruke f.eks. 16.30 toget til Bergen.

Tungtransportarbeiderne kan jo vekkes når de slapper av, legger på nye kjettinger i Eggemobakka eller selger hjemlandsproduserte varer på Vik, og forklare dem hvorfor det er bedre å frakte varene på toget.

Det er disse gruppene som dere Banevoktere i første omgang må få på deres side. De må danne den harde kjernen i arbeidet for en mer miljøvennlig og kortere Bergensbane. Disse må gå i første rekke i protesttoget. Det er disse som må bli bevisste på disse fordelene som togsatsingen gir.

De vil dermed enkelt endre sin adferd fordi de vil merke fordelene av; kortere reisetid; ikke bare som nå Teslamiljøfølelsen men i tillegg den ekstra miljøgodfølelsen som følger naturlig med miljøvennlig hyttekjøring med tog, og ikke minst miljøgevinstene med varetransport med tog framfor bil.

Så la meg se banevokterne på banen der potensielle Bergenstogtilhengere muligens er, og ikke avbildet på Hønefoss stasjon. Der er det folketomt, med eller uten skam å melde.

God sommer alle sammen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags