Ett slag er tapt for Hønefoss | Lise Bye Jøntvedt

HELT FEIL: Parkering skal i våre dager skje under bakken, eventuelt i relativt sentrumsnære p-hus. Absolutt ikke på overflaten midt inne i et bysentrum, sier Lise Bye Jøntvedt i dette innlegget.

HELT FEIL: Parkering skal i våre dager skje under bakken, eventuelt i relativt sentrumsnære p-hus. Absolutt ikke på overflaten midt inne i et bysentrum, sier Lise Bye Jøntvedt i dette innlegget. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det er all grunn til å deppe for alle oss som ønsker en byutvikling med mindre biltrafikk men med flere gode byrom, sier Lise Bye Jøntvedt.

DEL

MeningerDen moderne byutviklingen tapte ett slag da fylkespolitikerne gikk inn for å bygge 83 overflateparkeringer ved Ringerike videregående (Ringerike vgs.).

Det er all grunn til å deppe for alle oss som ønsker en byutvikling med mindre biltrafikk men med flere gode byrom. Likevel er jeg overbevist om at byutviklingen i Hønefoss kommer til å vinne det avgjørende slaget. Men da må ungdommen komme på banen.

Påkrevd makeover

La meg med en gang understreke at jeg selvfølgelig er glad for at Ringerike vgs. skal få en høyst påkrevd innvendig makeover, som skal gi elever og lærere moderne undervisningsrom og et godt inneklima.

Det synes som fylkespolitiker og kommunestyremedlem Hans-Petter Aasen misforstår meg på dette punktet. Jeg ber ikke om p-garasje eller reguleringsplan.

Dette slaget er tapt. Jeg mener imidlertid at skolens behov for p-plasser kan dekkes av de p-plassene som allerede finnes ved Hønefoss vgs.

Det er ikke langt å gå. Det er merkelig å registrere at jo mindre en by er, jo mindre er det akseptabelt å gå. I store byer er det helt greit å gå et par kvartaler.

Overflateplasser

Det jeg har tillatt meg å kritisere er at det planlegges 83 overflatep-plasser. Vi skriver 2018, og ingen attraktive byer planlegger på denne måten lenger. Parkering skal i våre dager skje under bakken, eventuelt i relativt sentrumsnære p-hus. Absolutt ikke på overflaten midt inne i et bysentrum.

Jeg tror fylkespolitikerne helt har glemt å tenke på at Hønefoss må søke staten om å få en såkalt bypakke (altså penger) til å bygge ut og oppgradere veinettet i byen.

Vil staten betrakte en kommune som anlegger p-plasser på bakkeplan (i 2018) som en troverdig og verdig kandidat til statlige veimidler? Veimidler som kommer til å være målrettet mot å få biltrafikken ned, færre biler i sentrum, flere som går og sykler, fokus på kollektivtrafikken, menneskevennlige byrom? Det er grunn til å frykte svaret fra departementet.

Lise Bye Jøntvedt

Kommunestyrerepresentant for Høyre

Flere funksjoner

I moderne byutvikling er det et mål at nye bygg skal fylle flere funksjoner enn bare det bygget i seg selv skal romme. Nye bygninger skal også gi tilleggsverdier til gaten, til byrommet, til byen og menneskene som bor der.

Jeg mener Gledeshuset ved Gladtved brygge er et fint eksempel på dette i Hønefoss. Gledeshuset er mer enn et revyteater. Det har ny, spennende arkitektur. Bygget har en arkitektonisk mening utover innholdet. Det er utformet som en åpen instrumentkasse.

Man får lyst til å gå dit bare for å se på huset. Og huset byr i tillegg på et innbydende uteområde, kan treffe andre, der man kan sitte og bli servert det man måtte ønske seg. Uten sammenligning for øvrig, er nye Hønefoss kirke også et praktbygg som gir byen mer enn bare et gudshus. Det er en fryd for øyet.

Vil det planlagte nybygget på Ringerike vgs. gi Hønefoss by tilleggsverdier utover at musikkelevene får bedre arbeidsforhold og skolen en forsamlingssal? Det kunne nybygget gjort hvis det istedenfor å henges på den gamle fasaden var blitt plassert på p-plasstomten og fått et innbydende grøntområde rundt seg.

Signalbygg

Det hadde sikkert blitt plass til noen få gjesteparkeringer også. Er det riktig i et byutviklingsperspektiv å dekke til den gamle fasaden og tårnet på middelskolen, som i sin tid var byens stolthet og signalbygg? Hva blir politikernes ettermæle? Hva vil historien tro at vi tenkte på?

Av skissene gjengitt i Ringerikes Blad virker det også som nybygget vil ødelegge muligheten til å anlegge en skikkelig sykkelvei langs Kongens gate. Det vil heller ikke telle på den positive siden, når søknaden om en bypakke skal vurderes av departementet. Det er dette med liv og lære: Vi sier vi er en sykkelby men bygger p-plasser.

Ringerike kommune har prisverdig nok satt i gang en rekke folkemøter og planverksteder der alle som vil kan si hva de ønsker for byen. Men hvor er ungdommen? Hvor er de unge stemmene?

Det er dere som skal leve og få barn og arbeide i denne byen i 20 og 30 og 40 år framover. Om 40 år er jeg 110! Men det er jeg og veldig mange andre med like grått hår som meg, som skal ta avgjørelsene om byutviklingen i formannskap og kommunestyre.

Kom på banen!

De første avgjørelsene skal vi ta allerede om et års tid når det gjelder områdereguleringen for sentrum. Så nå må byens ungdom og unge voksne komme på banen. Bruk kommunens nettsider til å gi din mening, ring oss politikere, skriv innlegg i Ringerikes Blad.

Det begynner å haste. Risikoen er ellers at vi bare får mer av det vi allerede har nok av: Køkjøring og biltrafikk og bygninger som vender seg innover fra gaten og har mer enn nok med seg selv. Ingenting til oss som skal gå og bo og ha det hyggelig i gatene.

Ett slag er tapt, men krigen om den gode byutviklingen kan vinnes med ungdommen på banen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags