Gå til sidens hovedinnhold

Hvordan er det mulig? | Lise Bye Jøntvedt (H)

Artikkelen er over 2 år gammel

I dette innlegget peker Lise Bye Jøntvedt på ulike utfordringer ved opprustingen av Ringerike videregående skole.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hvordan er det mulig at politikerne i fylkestinget kan sitte i Drammen og vedta at Ringerike videregående skole skal bygges ut med 83 parkeringsplasser på bakkeplan?

I våre dager da andre byer med respekt for seg selv for lengst har sluttet å bygge å bygge p-plasser over bakken. Og det uten at Ringerikes lokalpolitikere får ha et ord med i laget?

Områdereguleringen

Vi er midt en prosess med områderegulering av sentrum. Det skal etter hvert bli en helhetlig byplan. Politikerne i kommunestyret er tilsynelatende enige om at biltrafikken gjennom sentrum skal ned. Staten forventer at all vekst i persontransporten skal tas av gange, sykkel og offentlig kommunikasjon.

Da er det mildt sagt umusikalsk å komme med en plan som inviterer biltrafikken inn i sentrum. Hvordan er det mulig?

LES OGSÅ: Våger vi å ta den viktige diskusjonen? | Kirsti Ø. Teigen

Trenger forklaring

Hvor involvert har kommunens planleggere vært i dette? Hvor er Ringerikes fylkespolitikere?

Har det ikke falt noen av dem inn at kommunepolitikerne kunne være interessert i et så stort byggeprosjekt som Ringerike vgs midt i sentrum? Informasjonen har vært minimal.

Jeg, som kommunestyrerepresentant, kjenner byggeplanene gjennom det jeg har lest i Ringerikes Blad. Jeg vil tro at innbyggerne på Ringerike også undrer seg og vil ha svar på dette.

LES OGSÅ: 80 stilte opp for å bidra til byplanen: – Det er viktig å få med alle stemmene

Formannskapet reagerte

Prisverdig nok ble saken et tema på forrige tirsdags formannskapsmøte der blant annet Kirsten Orebråten (Ap) og Helge Stiksrud (uavhengig) stilte spørsmål ved riktigheten av å bygge overflateparkering.

Hans Petter Aasen (Sp) er både kommune- og fylkespolitiker. Aasen er redd for at hvis Ringerikes politikere ypper seg nå, så blir det ingen ny Ringerike videregående skole.

Han trakk både tidskortet, pengekortet og Vikenkortet: Hvis Ringerike gjør noe som kan bety utsettelse av skolebyggingen, ja da kan fylkespolitikerne bli så såre at de gir pengene til et annet prosjekt.

Og når Ringerike blir en del av det nye store fylket Viken, ja da kan hva som helst skje. Etter min oppfatning kan Ringerike kommune ikke godta et slikt press.

Lise Bye Jøntvedt

Kommunestyrerepresentant for Ringerike Høyre

 

Nybyggets plassering

Den andre, og like alvorlige siden av saken er plasseringen av det planlagte tilbygget, som skolen rett nok sårt trenger. Ringerike vgs skal pusses opp og bli en topp moderne skole, og tilby elever og lærere gode arbeidsvilkår.

Det er det full enighet om. Men det kan ikke være riktig å plassere tilbygget på en måte som nærmest voldtar den gamle, verneverdige fasaden.

Den opplagte løsningen er etter min oppfatning at det ultramoderne tilbygget komme på den planlagte p-plassen. Skolens behov for p-plasser kan dekkes opp av plassene ved Hønefoss vgs. Og kanskje kan utbyggingen på Fordtomta by på noen utleieplasser, øremerket Ringerike vgs.

LES OGSÅ: Ap og Høyre: – Lover å ikke ødelegge for skoleutbygging

Sykkelby uten sykkelvei?

Et siste poeng det er verd å ta med seg for en by som kaller seg sykkelby er at det planlagte nybygget synes å stenge for muligheten av å bygge en skikkelig sykkelvei forbi skolen. Kongensgate har per nå bare fortau.

Slik både Fordtomta og skoletomta ligger i dag vil det være fullt mulig å lage en moderne sykkelveg omtrent fra rundkjøringen ved Haugli og helt fram til Scandic Hotell (Hotell Ringerike). Den muligheten kan sykkelbyen Hønefoss ikke la gå fra seg.

LES OGSÅ: Jeg trodde Hønefoss skulle være en sykkelby | Lise Bye Jøntvedt

Kommentarer til denne saken