Hvordan forbereder vi oss på toget og den store folkestrømmen? | Terje Olsvik

Et solid flertall i Jevnaker, Ringerike og Hole mener Ringeriksbanen bør bli en realitet.

Et solid flertall i Jevnaker, Ringerike og Hole mener Ringeriksbanen bør bli en realitet. Foto:

Av

– I Jevnaker må vi bli flinkere til å markere det som skiller oss litt fra Hole og Ringerike, skriver Terje Olsvik i dette innlegget.

DEL

MeningerHole har valgt å satse på en grønn inngang til Sundvollen ved å la bjørk og furu vokse uhemmet langs E16, og dekke til all vakker utsikt over Tyrifjorden. På Sundvollen har Spar allerede begynt feiringen av at tunnelene vil endre bygdas utseende til en jarlsbergost – med ferske boller så store som vørterkaker.

Byggeprosjekter

Ukentlige nye byggeprosjekter legges fram, og øreklokker og munnbind skal visstnok deles ut gratis når sprengningene og igjenfyllingen av fjorden starter opp.

Det virker som om Hole er forberedt og ser fram til kort vei til Sandvikasenteret.

Terje Olsvik

Hønefoss ønsker de nye innflytterne velkommen med for eksempel arkitektur på skeive, nybygde hus med understell som en oljeplattform, foss uten vann, grønne lunger av grønt plastgress og nymalt smalt sykkelfelt som få tør bruke.

Byen har som hovedsatsing at flest mulige skal bruke, handle og slappe av i sentrum. Dette gjøres ved å bombelegge byen med parkometre med åpningstid til 19:00 og vakter som sniker rundt bilskjermene og som legger et frykt- og stressteppe over den ønskede trivelige «treffe kjente og prate litt».

Eurax på parkeringen

På gratisparkeringen ved Petersøya er det til og med satt opp stativer med høykonsentrert Eurax grunnet myggsvermene.

Satsingen på å gjøre Hønefoss til «sykkelbyen», alle dager men ikke på 17. mai, viser seg ved at den kombinerte fotgjenger/sykkel- undergangen ikke har blitt utvidet, og nyrestaureringen av brua heller ikke har blitt mer sykkelvennlig.

Men alt i alt så virker det som om Hønefoss er på rett vei, og er nesten klare på å ta imot de nye hordene av innbyggere som kommer med toget fra Sandvikasenteret.

Hva med Jevnaker?

Hva så med Jevnaker, som ønsker å framstå som vakker og attraktiv? Alle som engang var både vakker og attraktiv vet at man ikke kan slå seg til ro og tro at dette er en livsvarende egenskap.

Da jeg i sommer verken har vært på kjærlighetstur til Iran eller russetur til greske øyer, så har jeg hatt tid til å slite ut et par sandaler i nærområdet.

Vi må derfor bli flinkere til å markere det som skiller oss litt fra Hole og Ringerike.

Det skrives stadig vekk om Hønenkrysset og gummikrysset, men Jevnaker går uten tvil av med seieren med krysset ved jernbaneundergangen.

Krapp sving, dårlig sikt og lavt under taket har ført til at mange har tatt med seg betong og armeringsjern på biltaket, eller i verste fall blitt stående bom fast. Nærmeste hotell på Jevnaker for vanlige gjester i våre dager, oppgis å være på Klækken.

Riges plass

Men før i tiden, fram til midten av 80-tallet lå, Jevnaker Hotell på Riges plass. Eneste hotell der togskinnene gikk gjennom dobbeltsenga. Nå er det bare ruinene igjen, og bjørkeskogen har tatt over. Men kun 10 meter til bussholdeplassen ved glassverket. Når millioner drar til Roma for å se ruiner må det være mulig å lokke noen ekstra turister grunnet denne severdigheten, dersom historien til dette hotellet gjøres kjent.

Vi har derimot konferansehotellet Thorbjørnrud. Før måtte alle hotell ha svømmebasseng – nå må de ha kortreist eller kortvokst mat, og aller helst eget ysteri.

Hotellnavnet er like attraktivt som partinavnet Arbeiderpartiet, så skal det trekke nye moderne gjester så bør navnet endres til for eksempel Hosterie Cheddar.

Fin brygge

Den dugnadsoppussede brygga har blitt fin og anvendelig og er vel en av Norges mest fotograferte.

Det skyldes nok ikke bare at den ikke er vannrett, men at naturen rundt er et bilde verdt.

En fotgjengerovergang bør nok markeres før en turist neddynget av fotoapparat, surfglass og softice får seg et panser i kroppen.

I mange land utnytter de naturen for hva den er verdt i turistøyemed. Jevnaker har vannperlen Hermannstjernet liggende midt i tettstedet, solfylt til langt på kveld.

Fjern Løkhaugen, utvid parkeringsplassene, og gjør tjernet tilgjengelig for store og små. Her kan familier komme enkelt til aktiviteter på isen, og om sommeren kan noen driftige sjeler leie ut robåter til fiske og romantiske roturer.

Sentrum er et stille og rolig sentrum, vakkert pyntet med blomster, og med gater, fortau og lykter som står i stil. Viktig å sørge for store og nok gratis parkeringsplasser, så folk fra de vakre bygdene får plassert både bil og henger når handelen skal gjøres.

Bygdas kulturelle høyborg, Jevnaker folkebibliotek, bør vel også snart få et mer prangende skilt en det nåværende i miniatyr.

Vakre og attraktive

Kistefos og glassverket er severdighetene som både er vakre og attraktive. Årets kulturelle høydepunkt på Kistefos er åpningen i mai.

For mange er nok allikevel gratis champagne og grillpølser vel så viktig som årets nyskulptur. Av en eller flere grunner treffer jeg alltid tidligere kollegaer og kjente langt framme i pølsekøen.

Er disse små og kanskje uvesentlige tingene nok til å få noen fra den forventede folkestrømmen av velutdannede, arbeidssøkende og idéskapende sjeler med toget til å velge Jevnaker å bosette seg i?

Kanskje, og da har jeg for eksempel ikke nevnt nye veier som vil gjøre sentrum roligere, varierte boligtyper i alle prisklasser, kulturskolen, badelandet, med tid og stunder kulturhus, gode idrettsanlegg og dessuten – politikere og folk i alle aldre som har Jevnaker i sitt hjerte, og som jobber hver på sine områder for og med et stort ønske om en god framtid for folk flest.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags