Flykvoter i medvind | Even Jacobsen

KVOTER: - Vi må kutte klimagassutslipp drastisk, også i flynæringen, mener Even Jacobsen i Grønn Ungdom.

KVOTER: - Vi må kutte klimagassutslipp drastisk, også i flynæringen, mener Even Jacobsen i Grønn Ungdom. Foto:

Dette er både riktig og viktig politikk, hvis vi skal unngå katastrofal klimakrise, skriver Even Jacobsen, nestleder i Grønn Ungdom Buskerud.

DEL

MeningerDen siste tiden har det vært debatt i norske medier, etter at vi i grønn ungdom på vårt landsstyremøte nylig vedtok at vi ønsker å innføre en flykvote på to flyturer i året per person.

Men dette er ikke bare et forslag som skaper overskrifter og engasjement, men både riktig og viktig politikk, hvis vi skal unngå katastrofal klimakrise.

I Norge flyr vi mye. Hvis man for eksempel ser på hele europas mest trafikkerte ruter, er hele tre av dem innenriksreiser mellom de største byene i landet. Dessverre er det også slik at fly har ekstremt høye klimagassutslipp per person det frakter.

Klimagassutslippene fra fly bidrar og til enda mer klimaendringer enn vanlige klimautslipp, på grunn av at de slippes ut høyt oppe i atmosfæren. Det er dumt. Veldig dumt faktisk.

For ifølge FNs klimarapport fra 2018 må hele verden gjennomsnittlig kutte minst 45 prosent av klimagassutslippene sine, og land som norge enda mer, for å unngå de verste konsekvensene av klimaendringene.

Disse er blant annet at hundrevis av millioner mennesker som vil lide under hungersnød og tørke, og at halvparten av verdens arter vil bli utryddet. Dette er en krise, og behøver derfor krisetiltak for å løses.

Vi må kutte klimagassutslipp drastisk, også i flynæringen. Det betyr at frem til elfly tar over flyflåten i norge, må nordmenn fly mindre. Og ganske mye mindre, til vi er på cairka to flyreiser i året per person. Det vil ikke skje av seg selv, og det er derfor vi i Grønn Ungdom vil innføre flykvoter, som ett av flere tiltak for å nå dette målet.

Det vi mener med flykvoter er at alle nordmenn får en kvote på to flyreiser i året, som kan kjøpes og selges for de som ønsker det. Det er mye fint med dette, som for eksempel at det kan virke omfordelende økonomisk, men det viktigste med dette tiltaket er at det er en garanti for at vi faktisk kutter nok klimagasser i flysektoren fremover, noe vi trenger for å unngå den verste klimakrisa.

Man kan si at dette er radikalt, men det haster å gjennomføre klimakutt så mye at politikken må være radikal. Tiden der klimatiltak kunne være moderate er forbi. Vi må gjennomføre store utslippskutt der vi kan, og det inkluderer fly.

Even Jacobsen

Nestleder, Grønn Ungdom Buskerud

Følg på: Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags