– Pasientenes virkelighet snakkes midt imot

Hvor god omsorg får egentlig pasientene på Hønefoss omsorgssenter, spør Synne Bernhardt (Innfelt).

Hvor god omsorg får egentlig pasientene på Hønefoss omsorgssenter, spør Synne Bernhardt (Innfelt). Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Kommunalsjefens arroganse er like vanskelig å svelge som maten på omsorgssenteret, skriver pårørende Synne Bernhardt.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vigdis Jægersborg, fungerende kommunalsjef svarer på Unni Carlsen og undertegnedes bekymring om forholdene i eldreomsorgen i Ringerike kommune, og spesielt hvorledes Hønefoss omsorgssenter drives, i Ringerikes Blad tirsdag 14.07.15.

Hun oppfatter våre historier fra den katastrofale virkelighet som kritikk,- og i samme åndedrag avviser hun kategorisk og uten å blunke vår realitetsbeskrivelse.

«det gis en forsvarlig, verdig og god omsorg ved Hønefoss omsorgssenter.»

Når Vigdis Jægersborg går ut på denne måten, må hun jo være sikker i sin sak, dvs. at hun må formode og tro at hennes beskrivelse av virkeligheten om driften på Hønefoss omsorgssenter stemmer. Og ergo, at vår ikke gjør det.

Hva vet hun egentlig?

Men, hva vet egentlig kommunalsjefen om hvordan forholdene er for de eldre på Hønefoss omsorgssenter? Hun har vel neppe vært pasient der – ikke enda.

Med hånden på hjerte, det virker heller ikke som hun har hatt en av sine nærmeste der.

Hvorfor skulle Unni Carlsen, pleiere, pasienter og pårørende gå ut med sine historier om ikke de reflekterte virkeligheten?

– Manglende ydmykhet

Vigdis Jægersborgs arroganse er vanskelig å svelge. Akkurat som maten på omsorgssenteret er.

Hvem er det hennes skråsikkerhet, og manglende ydmykhet går utover?

«det er nok ansatte til å gi et verdig tilbud»

Døende uten smertelindring

Natten min grandonkel døde var det ingen sykepleier på jobb. Hjelpepleiere og ufaglærte kan ikke gi ut medisiner, herunder smertestillende.

Det er 60 pasienter på Hønefoss omsorgssenter.

Er det dette hun mener med forsvarlig drift? At ingen, selv ikke døende pasienter, kan få smertelindring om det skulle oppstå behov for det mellom kl. 22.00 og kl. 07.30?

Eller forresten, det er vel kanskje dette Vigdis Jægersborg betegner som en «samtidskonflikt»?

«det kan skje samtidskonflikter, som medfører at noen oppgaver må vente litt.»

Ikke forsvarlig og verdig

Slik jeg forstår henne mener hun det er absolutt forsvarlig, at det er god omsorg og slettes ikke uverdig at sykehjemspasienter må vente på smertelindrende medisiner i 9,5 timer!

Der er vi uenige!

Dette er etter min oppfatning, et eklatant brudd på kravet om forsvarlighet og verdighet som norsk lov oppstiller.

Selv kommunalsjefen kan ikke vri seg unna dokumenterte fakta.

«Det er fast legetilsyn 2–3 dager hver uke» konstaterer Jægersborg

Skulle ha hatt 56 legebesøk

Min grandonkel var på Hønefoss omsorgssenter i ca. 7 måneder. Med utgangspunkt i Jægersborgs oversikt over antall legetilsyn, og for praktiske formål tar jeg utgangspunkt i 2 legetilsyn i uken, skulle min grandonkel hatt minst 56 legebesøk.

Min grandonkel fikk 9 legetilsyn på syv måneder, av det Jægersborg kaller de engasjerte, dyktige og erfarne tilsynslegene. Det er flott at legene er flinke, det skulle vel egentlig bare mangle.

Men det hjelper ikke pasientene på Hønefoss omsorgssenter om legene ikke dukker opp når de skal.

Faktiske forhold

Dette er ikke min «opplevelse» av situasjonen, men en observasjon av de faktiske forhold. Dette er hva min grandonkels journal forteller meg.

Jeg forstår nå for øvrig godt at sykehjemmet i det lengste motarbeidet mitt ønske om innsyn i journalen.

Spørsmålet blir derfor; gjengir journalen sannheten, eller er det fortsatt Jægersborgs virkelighetsoppfatning som skal legges til grunn?

Eller kanskje er det bare atter en «samtidskonflikt»?

Mens de venter, dør de

Mens kommunens ledelse skal bruke tid på å erkjenne at det kontinuerlig foregår brudd på kravet om forsvarlighet og videre på verdighetsgarantien mtp driften av Hønefoss omsorgssenter, må pasientene vente. De eldre har imidlertid ikke tid til å vente.

Tid er det de har minst av. Mens de venter, dør de, slik min grandonkel gjorde.

Jeg ønsket å flytte ham til et sted med bedre pleie, men sykehjemmet og kommunen sa nei. Min grandonkel var hjelpeløs den siste tiden, som et barn, og jeg som ønsket og kunne ha hjulpet ble skjøvet ut på sidelinjen og sto helt maktesløs i kampen mot Jægersborg og hennes likesinnede.

Så for å være ærlig, da han trakk sitt siste pust var jeg lettet. Det tror jeg også han var. Hans lidelseshistorie på Hønefoss omsorgssenter var over.

Utfordringer

Om ledelsen i kommune ikke har evne til å innse at driften på Hønefoss omsorgssenter står overfor store utfordringer, for å si det mildt, så blir veien til reparasjon og bedring svært, svært lang.

Slik jeg ser det bør Hønefoss omsorgssenter stenge umiddelbart pga. uforsvarlig drift. Men før Hønefoss omsorgssenter stenger sine dører helt, oppfordrer jeg Vigdis Jægersborg og andre i den kommunale ledelsen om å legge seg inn på sykehjemmet, og bo der en ukes tid.

Kanskje erkjennelsen av hvordan sykehjem ikke skal driftes kan komme litt raskere da.

Synne Bernhardt

Lege og pårørende.

Tid er det de har minst av. Mens de venter, dør de, slik min grandonkel gjorde.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken