Einar Kristiansen: Livbanen som parkeringsplass

LIVBANEN: Som erstatning for tapte parkeringsplasser på grunn av byggeprosjekter kan Livbanen, som et strakstiltak, tilbakeføres til sin opprinnelige form, sier Einar Kristiansen.

LIVBANEN: Som erstatning for tapte parkeringsplasser på grunn av byggeprosjekter kan Livbanen, som et strakstiltak, tilbakeføres til sin opprinnelige form, sier Einar Kristiansen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

La Livbanen bli gratis parkeringsplass, foreslår Einar Kristiansen i dette leserinnlegget.

DEL

LeserinnleggVi leser om enda en forretning i Hønefoss sentrum som slutter etter å ha blitt driftet i generasjoner. Gamle kunder søker lettere tilgjengelige kjøpesteder. Manglende tilgjengelighet med bil anføres som en grunn. Forretningen merket blant annet kundenedgang da Norderhovsgata ble stengt for biltrafikk.

Hønefoss mister stadig forretninger fordi noen tror at byen skal blomstre bare det blir gågater og bilene fjernes fra bykjernen. Dessverre er vel dette en urealistisk visjon. Hønefoss trenger «tilreisende» kunder, slik det alltid har vært.

Einar Kristiansen

Det er på tide å minne om at Hønefoss siden kommunesammenslutningen i 1964 ble til Ringerike kommune. Selv om byen var egen kommune, var den hele ringeriksregionens kjøpstad. Denne funksjonen blir dessverre år for år redusert på grunn av manglende tilgjengelighet for innbyggere som bor utenfor Hønefoss. Kubens rause parkeringstilbud har hittil løst parkeringsbehovet for mange forretninger, men behovet for plasser har økt i takt med fjerning av andre plasser.

LES OGSÅ: Brukte over 4.000 kroner på parkering i Hønefoss i fjor 

Parkering på Livbanen

Som erstatning for tapte parkeringsplasser på grunn av byggeprosjekter kan Livbanen, som et strakstiltak, tilbakeføres til sin opprinnelige form.

Livbanen var idrettsplass inntil den ble erstattet av idrettsplassen i Schjongslunden. Deretter ble den parkeringsplass med stor kapasitet, også for store biler. Siden har banen blitt omgjort til (aktivitets)park med noen parkeringsplasser.

Rent praktisk må jordhauger og busker fjernes, og det bør merkes opp plasser også for større biler, som bobiler, slik at det blir mulig for turister å oppsøke byen for handel og severdigheter som fossen, Hønefoss kirke, m.m. Inn– og utkjøringen kan være på samme sted som nå, men må tilpasses en forhåpentlig større trafikk.

Gratis parkering

For å kunne konkurrere med handelssentrene utenfor byen, bør det være gratis parkering.

Tapte parkeringsinntekter vil trolig kompenseres med større omsetning i forretningene og større skatteinntekter. La det være kommunale plasser. Som et alternativ for å sikre rullering av plasser, kan det tas i bruk en parkeringsskive som gir gratis parkering for eksempel i 2-3 timer. Denne ordningen er vanlig i Sverige.

En debattant brukte Fredrikstad som eksempel på en levende by med gågater. På Fredrikstad kommunes hjemmeside kan man lese: «Parkering i sentrum. Over 6.100 gode grunner til å parkere i sentrum.» Fredrikstad har forstått betydningen av nærliggende parkeringsplasser.

LES MER OM SENTRUMSHANDELEN:

Lise Bye Jøntvedt: Når det byr seg en mulighet

– Det er tøft å drive butikk. Det finnes ingen geniale løsninger på hvordan vi skal få det bedre, men jeg har trua

Bransjeblad om klesbutikken Hos Tove: – Bunnsolid

Lisbeth har bestemt Villa Nostalgis fremtid: – Følelsene vant 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags