En milliard grunner til å bygge kryss på Helgelandsmoen | Frederik Skarstein

MÅ HA KRYSS: - Det er ikke noe poeng å lage en vei, hvis du ikke kan komme deg av veien! skriver Frederik Skarstein.

MÅ HA KRYSS: - Det er ikke noe poeng å lage en vei, hvis du ikke kan komme deg av veien! skriver Frederik Skarstein. Foto:

Av

Helgelandsmoen har alt det nødvendige i dag som skal til for å fungere som et optimalt kryss, sier Frederik Skarstein.

DEL

LeserbrevRegjeringen bevilger en milliard kroner til Ringeriksbanen og ny E16 i 2019. Det gir inspirasjon til alle oss som driver med utvikling i Ringeriksregionen, og bør engasjere alle som er opptatt av hvordan regionen vår skal bli i framtiden.

Nå som vi vet at vei og bane kommer, er det viktig å dreie oppmerksomheten mot hvordan vi som region skal sikre optimale knutepunkt langs dette enorme prosjektet. Regjeringen kan skape flere tusen nye arbeidsplasser dersom de bygger motorveikrysset på Helgelandsmoen. Det er flere grunner til det.

Frederik W. Skarstein

Eiendoms- og næringsutvikler på Helgelandsmoen.

Optimalt kryss

Helgelandsmoen har alt det nødvendige i dag som skal til for å fungere som et optimalt kryss; gode grunnforhold, store flate områder, vakker natur og eksisterende næringsarealer. Det ligger altså utallige muligheter for nybygg og næring, så her er det bare fantasien og reguleringsplaner som setter begrensninger.

LES OGSÅ: Vil bygge 200 boliger på Helgelandsmoen: Kommunen sier NEI

Og hvis vi tenker noen år fram i tid, kan vi se for oss alle mulighetene som finnes på Helgelandsmoen. Hvis du kjører langs strekningen, den dagen ny E16 åpner, vil Norges mest moderne energistasjon være noe av det første du ser. Her kan biler, lastebiler og mennesker fylle på energi, enten det er strøm, hydrogen, salat, pølser, eller annen mat fra lokale produsenter.

Lastebilsjåfører kan ta seg en etterlengtet hvil på flotte fasiliteter i vakre og historiske omgivelser, på en energistasjon som er bygd med heltre og laftetømmer fra Krokskogen.

LES OGSÅ: Skarstein trekker seg ut av lokalpolitikken: Habilitet ville blitt et problem 

Et godt sted å jobbe

Du svinger kanskje av eller på ny E16 fordi du skal til eller fra jobb. Spesielt Hole er en pendlerkommune i dag, og mange står opp tidlig for å reise til for eksempel Oslo. I framtiden kan du kjøre eller ta bussen til jobben på Helgelandsmoen, og etter jobb kan du ta på deg ski eller løpeskoene. Ambisjonen vår bør være å tiltrekke oss riktig og viktig næringsliv. Ringerike, Jevnaker og Hole skal ikke bare være et godt sted å bo, men også et sted å jobbe og leve.

LES OGSÅ: – Loven ble brutt da Fylkesmannen laget verneplan for Helgelandsmoen 

Ettersom dette prosjektet er så viktig for Ringeriksregionen, er jeg positiv til at fellesprosjektet og departementet bruker litt lengre tid enn planlagt på reguleringsplanen. Kanskje de lytter til signaler fra regionen, og kanskje de vil skape alle arbeidsplassene og gjennomføre det samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektet som Helgelandsmokrysset er.

Det er ikke noe poeng å lage en vei, hvis du ikke kan komme deg av veien!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags