Hans Høyer: – Ønsker kommunen flere biler ned til sentrum?

– Når vil bybussene bli erstattet med hybridbusser, spør Hans Høyer.

– Når vil bybussene bli erstattet med hybridbusser, spør Hans Høyer. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Ordfører Kjell B. Hansen (Ap) får flere klimaspørsmål fra Hans Høyer i dette leserinnlegget.

DEL

LeserbrevÅpent brev til ordfører Kjell B. Hansen:

Klimakonferansen i Paris er nettopp avsluttet med gledelige resultater blant nesten alle verdens land. Det offisielle Norge stilte med en delegasjon på 70 personer. Det viser at klima nå må tas på alvor. I løpet av høsten har det også vært flere oppslag i Ringerikes Blad om klima og miljø.

I kjølvannet av klimatoppmøtet har jeg følgende spørsmål til ordføreren:

1. Vil kommunen innføre bomavgift primært rundt Hønefoss sekundært ved kjøring gjennom byen?

Bodø har nylig innført bomring og biltrafikken gikk umiddelbart ned med 10 prosent. Tønsberg har bom ved gjennomfart.

1. Når vil by-bussene bli erstattet med hybridbusser - mindre drivstoff og redusert støy? Vil man vurdere mindre bybusser? Brakar satt nye busser i drift 1. juli - dieseldrevet! Hvor mye kostet driften av bybussene skattebetalere i 2014 for fylket eventuelt kommunen?

2. Når vil hjemmesykepleiens biler bli erstattet med hybrid eller el-biler?

3. Vil kommunen stimulere byens drosjer over på hybrid?

4. Hvilke tiltak kan tenkes for å redusere utslipp fra biler som går på tomgang? Kan følgende skilting tenkes: «Velkommen til Hønefoss. Tomgangskjøring maks. 2 minutter for å spare klima»?

5. Er det andre grep ordføreren kan tenke seg i første omgang på kort sikt for å gjøre Hønefoss til en attraktiv miljøby å bo i?

Hvor raskt vil ovennevnte tiltak kunne gjennomføres?

Nytt kjøpesenter på Hvervenkastet er under bygging – det snakkes om en omsetning på kr 60 mill. med tilsvarende økt bilkjøring. P-plasser bygges til i rikelig mon. Alt av trær er dessverre hugget i området. Likeså bygges i disse dager nytt påkjøringsfelt i bakken ned Osloveien.

Betyr det at kommunen ønsker enda flere biler slust ned til og gjennom sentrum? Krakstadmarka skal utbygges med flere hundre boliger. Biltrafikken herfra skal visstnok også ledes inn i Osloveien.

Til syvende og sist er det dog hver og en av som må ta et medansvar for reduserte klimautslipp, slik også Ringerikes Blads leder 1. desember understreket, men politikerne må stake ut veien og gjerne gå foran som gode eksempler.

Betyr det at kommunen ønsker enda flere biler slust ned til og gjennom sentrum?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags