Løp og kjøp – men til hvilken pris? | Terje Bårdseng

FØLER SEG LURT: Terje Bårdseng skulle handle en vare på tilbud i en butikk i Hønefoss. (Illustrasjonsfoto)

FØLER SEG LURT: Terje Bårdseng skulle handle en vare på tilbud i en butikk i Hønefoss. (Illustrasjonsfoto)

Av

- Greit nok å handle på tilbud, men tilbudet det reklameres med, må være reelt, sier Terje Bårdseng.

DEL

MeningerLøp og kjøp, heter det ofte i reklamen i kampen om kundene. Greit nok, hvis tilbudet er reelt, og til å stole på. Her forleden ble jeg nok en gang offer for den slags markedsføring.

Reklamen og tilbudet kom fra en etablert kjede i Norge, med forretning i Hønefoss. Tilbudet var gyldig i tiden fra og med 28. januar og til og med 2. februar. Denne handledagen var etter kalenderen 30. januar.

Varen jeg var interessert i, var hyllevare og kostet ordinært, eller «veiledende» 800 kroner, og satt ned med 100 kroner.

Jeg fant til slutt fram til reolen, som ikke var merket med varens spesifikasjon, eller pris på denne tilbudsvaren. Jeg tok med meg varen til kassa for å betale.

Butikkbetjenten skannet strekkoden inn på betalingsterminalen, og som der viste sum totalt 800 kroner. Dette protesterte jeg på, med innsigelse om verifisering ut fra medbrakt reklameblad.

Etter en del om og men fra vedkommende i kassa, ba jeg om å få snakke med butikksjefen. Fikk til svar at vedkommende ikke var tilgjengelig. Jeg repliserte at den slags kundebehandling ville jeg forfølge på en dertil egnet måte. Jeg betalte forlangende 800 kroner, og forlot deretter forretningen.

Dette, og med flere lignende kjente saker, vil jeg videre forfølge til Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og Pristilsynet – og med hvilken lovmessig hjemmel i markedsføringsloven dette er innenfor. I forhold til disse, anser jeg dette, etter min vurdering også å være relevant i forhold til konkurransevridende markedsføring- og praksis.

Bårdseng Terje

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags