Vi snakker om industrialiseringen som noe stort og samfunnsomveltende i historien. Digitaliseringen vil bli minst like viktig, og den står vi midt oppi.

Flere bransjer har allerede blitt endret. Det er nok ikke mange som savner verken skrankekøer, brevgiro eller kontofon med endeløse KID-nummer. I dag er de fleste av oss vår egen bankfunksjonær, og er strålende fornøyd med både tiden vi sparer og oversikten vi får. Det er enkelt for oss kunder.

Hvilken kompetanse trenger framtidens butikkansatte? Jobber vil forsvinne, men nye vil også oppstå.

Forenkling er stikkordet. I dagligvarebransjen ble det først selvbetjening som gjorde at vi kunne fylle handlekurven selv. Så begynte lavpriskjedene å rulle inn hele paller i butikken for å spare tid og penger. Nå digitaliseres også dagligvaren. Flere har allerede begynt å handle varene via internett, og får det de har bestilt kjørt hjem til seg.

De fysiske butikkene vil være viktige lenge framover, men også her skjer det utvikling. Første steg er at vi nå kan være vår egen kassabetjening. Smarte vekter leser automatisk hva vi legger på, og vi kan selv skanne strekkodene og gjennomføre oppgjøret. Kundene ser ut for å like det, fordi det er raskt og enkelt.

Det er starten. De første butikkene uten kasse er på plass. Her går du inn og plukker varene du trenger, og går ut igjen. Forskjellig teknologi oppdager hvem du er, ser hva du handler, og trekker riktig sum fra din konto. Det vil gå noen år før vi har det her hos oss, men at det kommer er sikkert.

Det blir enkelt for kundene, og det blir billig for butikkene. Handel blir aldri som før, og bransjen vil endes.

Det interessante er hvordan dette påvirker arbeidsmarkedet. Hvilken kompetanse trenger framtidens butikkansatte? Jobber vil forsvinne, men nye vil også oppstå.