Maks halv gass for vannscootere

Artikkelen er over 2 år gammel

Det er åpnet et vindu av muligheter for dem som ønsker å benytte vannscootere.

DEL

LederVinduet er ikke stort, og hvor lenge det er åpent, er i stor grad nå opp til eiere og førere av farkostene. Det gjelder særlig lokalt.

Det har handlet om symbolpolitikk når vannscootere og ståhjulinger er heist opp på den politiske agendaen. Den blåblå regjeringen vil forenkle og unngå overreguleringer. Det forklarer hvorfor såpass smal tematikk får så mye oppmerksomhet.

Så sterkt er behovet for gjennomføringskraft at regjeringen har trumfet igjennom frislipp, stikk i strid med mange faglige råd.

Når sant skal sies, er det logikk i at farkoster likestilles i regelverket. Hva er egentlig forskjellen på en liten båt med påhengsmotor og en vannscooter?

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Farefull ferdsel, enten gjennom høy fart eller uvettig kjøring har samme skadepotensial. De kan forårsake sammenlignbar støy også, til sjenanse for både folk og dyreliv.

Etter en del fram og tilbake er det nå lov å kjøre vannscooter lokalt. Det betyr ikke at det er fritt fram. Langt ifra. Reglene knyttet til aktsomhet og fart gjelder. Det betyr at du ikke kan gi full gass. Høyeste fartsgrense er 25 knop, noe som tilsvarer om lag 46 kilometer i timen. Vannscootere i dag har toppfart langt over dette. Her må førerne holde igjen mye.

Hva er egentlig forskjellen på en liten båt med påhengsmotor og en vannscooter?

Vannscootereier Kenneth Johansen sier det godt: Nå har vannscooterfolket fått en sjanse. Nå må de tenke seg om og vise ansvar. 

Oppfordringen er for øvrig like aktuell for førere av tradisjonelle fritidsbåter. Kommunene kan innføre nye lokale regler og fartsgrenser. De må bli strenge hvis båtfolket ikke bruker hodet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags