Grønt på tanken taper kampen

Artikkelen er over 2 år gammel

Treklyngen trenger forutsigbare rammebetingelser for å kunne bli et senter for satsing på biodrivstoff.

DEL

MeningerMens elbiler understøttes av gode støtteordninger, går det dårligere for flytende biodrivstoff til transport. Idealisme holder lenge, men når prisen blir for høy, er det biodrivstoffet som taper.

Denne uken ble det klart at store transportører som Posten, Bring og Asko faser ut biodrivstoffet HVO. Årsaken er pris. I dag koster drivstoffet to-tre kroner mer enn ordinær fossildiesel.

Det er en ekstrakostnad transportørene ikke kan forsvare.

Samtidig med at regjeringspartiene økte ambisjonene for bruk av biodrivstoff, skjedde noe annet som har skapt problemer. HVO lages av bioavfall. Noe av dette kommer fra palmeoljeproduksjon.

Nye regler for sporbarhet av råvarene gjorde at produksjonsselskapene i stedet vil selge produktet i markeder der de slipper å dokumentere dette. Konsekvensen har blitt mangel på HVO i Norge, med høyere pris som følge.

Er problemet sporbarhetskrav, eller at produksjon av palmeolje er et miljøproblem? Svaret er uansett at dagens biodrivstoff ikke kan konkurrere med fossilt drivstoff.

Konsekvensen av dette er at utviklingen nå går stikk motsatt vei av det myndighetene ønsker. CO2-utslippet fra norsk transport vil gå opp, ikke ned.

Myndighetene har over mange år rotet til arbeidet med å øke bruken av biodrivstoff. Endrede avgifter og krav har sparket beina under biodrivstoffutviklingen. Det er behov for omfattende innovasjon og utvikling for å finne bærekraftige løsninger, men hvem tør satse når rammebetingelsene hele tiden endrer seg?

Treklyngen kan være et senter for dette, men de trenger rammebetingelser som er forutsigbare.

Nå er det på høy tid at regjeringen tar grep som er mer enn symbolpolitikk. Som med elbiler: Markedskreftene alene vil ikke gjøre biodrivstoff lønnsomt og bærekraftig. Hvis ikke: Grønt, flytende biodrivstoff på tanken vil tape kampen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags