Bjørn Harald Blaker: Er det virkelig Facebook som er problemet?

– Feil holdninger er problemet, ikke bruk av sosiale medier, skriver redaktør Bjørn Harald Blaker.

– Feil holdninger er problemet, ikke bruk av sosiale medier, skriver redaktør Bjørn Harald Blaker.

Sosiale medier, som Facebook, kan koste deg jobben. Vi har sett det er sant for tidligere statsråd Sylvi Listhaug, politifolk, folkevalgte, næringslivsledere og andre. Er det de sosiale mediene som er problemet?

DEL

LederAnne Kari Land Hasle, tidligere departementsråd i Helsedepartementet, vet råd. Hun tar i Aftenposten til orde for at statsråder, politiske rådgivere og statssekretærer ikke bør ha egne Facebook-sider eller blogger hvor de uttrykker sine private eller partiets meninger. Hun har rett i at det ville rydde opp i kommunikasjonen fra slike ledende personer. Kanskje ville det også gjøre at de fikk bedre tid til å gjøre jobben de egentlig var satt til, framfor å være medieprodusenter.

Spørsmålet er likevel om løsningen er rettet mot problemet. Det er jo ikke at du sier eller skriver noe som er kjerneproblemet. Det som gjør at du eventuelt mister jobben som følge av dette, er at du har holdninger som ikke samsvarer med din stilling og funksjon.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

De som lykkes med å bygge en stor følgerskare i sosiale medier er de som er ekte og personlige. Følgerne kommer og blir når de blir kjent med hele personen og de tingene vedkommende står for. Kanskje burde vi derfor heller snu på det: Politikere burde i større grad bruke kanaler og verktøy som gjør at vi kommer innenfor en høyglanset fasade. Slik kan vi se om de er «hel ved», og faktisk fortjener vår stemme.

LES OGSÅ: – Facebook har blitt et ganske dødt sosialt medium (blant de unge)

Det finnes stillinger der private forhold og overbevisningen må komme i andre rekke. Det finnes funksjoner hvor lojaliteten til det beste for landet må trumfe partipolitikk. Evne til å gjøre jobben er viktigst, men det å inneha en rolle eller funksjon bygger også på integritet og tillit. I denne sammenhengen er det ikke sosiale medier som er risiko eller problem, snarere tvert imot.

Sosiale medier kan misbrukes. Hvor ekte er det som vises fram der? Hva når, som i Listhaugs tilfelle, at profilen styres av andre? Hva om profilen brukes til å skape en konstruert «ekthet»? Kildekritikk er viktig, også i sosiale medier. Vi tror likevel at et forbud mot sosiale medier for enkelte yrkesgrupper er feil, selv for USAs president.

Vi vil se hvem vi gir tillit. Feil holdninger er problemet, ikke bruk av sosiale medier.

LES OGSÅ: Sylvi Listhaug trekker seg: – En heksejakt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags