Hvem blir ballets klovn?

Fancy skoleball har blitt en tradisjon i regionens ungdomsskoler. Det kan bli en mønstring av vinnere og tapere, eller det kan bli en sosialt oppbyggende og minnerik kveld. Hva skiller arbeidet før de to mulige utfallene?

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Januar er måneden for skoleball.

Januar er måneden for skoleball. (Foto: )

DEL

Annonse | Prøv Ringerikes Blad digitalt NÅ: En måned for 99,-

LederVi kan nok si at det er to typer fester:

De festene der vennene bestemmer hva som er fest for dem, og de festene der form er bestemt og det bestemmes hvem som blir invitert. De fleste føler seg hjemme i den første fordi de er blant likesinnede, mens en del ikke føler de passer helt inn i den andre. Det stiller helt andre krav til arrangøren.

Skoleball er i den siste kategorien.

Det er ingen tvil om at skoleball og fester er viktige arenaer for å lære sosiale kunnskaper som gjør elevene bedre i de viktige sosiale settingene som er en sentral del av samfunnet. Spørsmålet er om jobben gjøres i forkant.

Les også: – Skoleball legger press på elevene

På en skole eller arbeidsplass vil det alltid være forskjellige mennesker med forskjellige forventninger og ønsker. De har også forskjellige forutsetninger.

Noen er utadvendte, mens andre er innadvendte. Noen kan og vil bruke penger på festen, mens andre ikke vil eller kan. Noen vil danse, andre trives best med andre aktiviteter. Som vertskap for fest er oppgaven å få flest mulig til å kose seg.

Det er bra at lokale skoler setter begrensninger, eksempel på pengebruk. Det utjevner noe, men det er ingen garanti for at det blir en god opplevelse. Det er bra at de lar være å kåre festens vinnere, og ikke minst tapere. Skoleball er ingen eksamensoppgave.

Fest er en del av samfunnet vårt, og de som lykkes best med skoleball er de skolene som bruker det som anledning til å lære elevene nye ting. Det kan være dans, etikette, hva som skal til for å gjøre festen god for andre, og hva hver enkelt kan gjør med det, bevissthet om og respekt for ulikheter. Mulighetene er mange, hvis skolen ønsker å gripe dem.

Det er ingen tvil om at skoleball og fester er viktige arenaer for å lære sosiale kunnskaper som gjør elevene bedre i de viktige sosiale settingene som er en sentral del av samfunnet. Spørsmålet er om jobben gjøres i forkant.

LES OGSÅ: Thea Våreid Sørensen: Fra barbiefilm til eksamen

Artikkeltags