Bjørn Harald Blaker: Endringer kan vente til i morgen?

Det er liv i byen når det er konsert under Midtsommer mellom broene. (arkivfoto)

Det er liv i byen når det er konsert under Midtsommer mellom broene. (arkivfoto) Foto:

Alle ønsker et levende bysentrum. Vi vet en del om hva som skal til for å få til det. Spørsmålet er hva som gjøres med det vi vet?

DEL

LederFørst og fremst: Hønefoss har unike forutsetninger for å lykkes med å skape sentrumsaktivitet. Bysenteret er klart geografisk avgrenset, kompakt, trivelig, og har det store kjøpesenteret i sentrum, i stedet for utenfor.

LES OGSÅ: Folket har talt

Vi vet at det har blitt svært krevende å drive butikker i bysentrum. Framveksten av netthandel, kjøpesentre og storhandelssentre har flyttet forventningsnivået til kundene. Vi forventer bredt sortiment, lett tilgjengelighet og romslige åpningstider. Slik er det i hele Norge, og gråpapir i vinduene har blitt norske bysentres voksende problem. Gamle suksessoppskrifter virker ikke.

Noen lykkes, og de som vet hvorfor reiser rundt og sprer sine suksesshistorier til alle som vil høre. Flere av disse har vært her i regionen.

  • Vi vet at suksesshistoriene innebærer samarbeid mellom kommune, gårdeiere, butikkdrivere og innbyggere.
  • Vi vet at det er lurt å tenke om bysentrum som kjøpesenterledelse tenker om alt under sitt tak.
  • Vi vet at det må sterk styring til i butikkmiksen.
  • Vi vet at butikkene må akseptere felles åpningstider og samarbeid om markedsføring og aktiviteter.

Tenk som et kjøpesenter, er refrenget som formidles til utviklingshungrige bysentre.

Vi vet altså mye om hva som virker. Vi ser også at noen tester ut enkeltgrep, som å øke åpningstiden – og det virker. Krevende? Selvsagt er det utfordrende. Strikken strekkes, men det virker.

LES OGSÅ: Dette mener innbyggerne

Hønefoss har det som skal til for å skape en levende by, hele dagen, og hele kvelden – hvis vi vil. Vi heier på butikkene som strekker strikken og hører på gode råd fra både eksterter og innbyggere. Vi heier på butikkene som tar kundene sine med på råd, om for eksempel åpningstid.

Vi tror på at butikkdrivere som bruker kunnskapen til å gjøre endringer i dag – og ikke utsetter det til i morgen. For, det er ikke nødvendigvis ny kunnskap som trengs mest nå, men evne til å omsette det til handling.

Vi håper gårdeiere i sentrum ser og gjør det samme. Det er vi sikker på at vil være god butikk i det lange løp.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags