Ferien er over. Tilbake til jobb! | Bjørn Harald Blaker

Siv Jensen, Knut Arild Hareide, Erna Solberg og Trine Skei Grande møtte pressen en solrik dag på Sundøya i 2015. Foto: Beate Kold Hansen

Siv Jensen, Knut Arild Hareide, Erna Solberg og Trine Skei Grande møtte pressen en solrik dag på Sundøya i 2015. Foto: Beate Kold Hansen

DEL

LederBanenor meldte tirsdag at de trenger mer tid. Arbeidet med den reviderte reguleringsplanen for Ringeriksbanen tar mer tid enn forventet, og de har innvilget seg et halvt års forlengelse i leveringsfristen til Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD). Banenor bedyrer at dette ikke skal påvirke anleggsstart, som fortsatt er planlagt til 2021/2022.

Lokalt er særlig interessegruppen Banevokterne både overrasket og kritiske. De frykter at årsaken til utsettelsen blant annet er de alvorlige høringssvarene fra Norges vassdrags- og energidirektorat.

Om direktoratene ikke finner løsninger seg imellom, kan det føre til år med utsettelser, frykter Banevokterne.

Bjørn Harald Blaker

Redaktør og daglig leder i Ringerikes Blad.

På tirsdag ble Stortinget åpnet etter ferien. Som vanlig åpnet det med Trontalen. Talen ble overlevert fra Statsministeren på vegne av Regjeringen, og den ble lest av Hans Majestet Kong Harald. I talen presenterte Regjeringen seks utfordringer de ville jobbe med kommende år. Punkt én var omstilling av norsk økonomi, og Regjeringen vil særlig jobbe med investeringer i vei og jernbane. Et av de andre punktene omhandlet klimautfordringene, herunder Norges behov for å redusere utslipp. Også her vil Ringeriksbanen spille en viktig rolle.

8. oktober skal Regjeringen legge fram sitt forslag til statsbudsjett for 2019. Dette blir en særdeles viktig milepæl for Ringeriksbanen.

Opprettholdes ambisjoner, eller skyves investeringen fram i tid? Sett i lys av Banenors utsettelse: Har politikerne fått en velkommen unnskyldning for å vente med investeringer til planarbeidet? Ble noen av ambisjonene borte med den nylig avgåtte samferdselsministeren, Ketil Solvik- Olsen (Frp)?

Kjære politikere: Vei- og jernbaneambisjoner i festtaler er hyggelig, men ikke hvis det ikke gjenspeiles i handling. Stortingets ferie er over. Nå må Regjeringen vise handlekraft.

Energiminister Kjell-Børge Freiberg og partifelle samferdselsminister Jon Georg Dale fra Frp må sørge for at sine departementer finner løsningene, slik at kommunalminister Monica Mæland (H) sin videre behandling av reguleringsplan ikke blir forsinket.

Mæland kommer til Ringerikskonferansen 18. oktober, og vi forventer at hun, sammen med næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kan bekrefte eksisterende tidsplan for vei og bane, som skal føre til omstilling og vekst i blant annet vår region. De må fjerne den usikkerheten som nå ligger i utsettelser. Trontalen tyder på at de mener alvor, men Regjeringen har mye jobb igjen, blant annet med å få direktoratene til å jobbe effektivt mot samme mål.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags